Det har varit många turer kring denna båt och den nya Gotlandsförbindelsen. Som utomstående ska man naturligtvis inte lägga sig i eller ha synpunkter på hur detta privata bolag drivs. Dock är det nu många privata konsumenter som drabbas och vidare skattebetalare som indirekt påverkas av kommunens insatser i hamnen varför det är helt motiverat att kritisera bolaget och dess företagsledning.
Som mångårig företagare med stor export, bland annat till Medelhavsländerna, förvånas man av att grundläggande fakta inte har belysts i detta fall. Det finns naturligtvis ett avtal mellan berörda parter, det vill säga Gotlandsbåten och det grekiska rederiet. Elementära poster i detta avtal är eller borde vara leveransdag, alltså när skutan kan avsegla till Västervik. Samt vidare en klausul som bestämmer skadeståndet om leveransen skulle försenas.
Med hänsyn till ärendets oerhört viktiga karaktär, båten är ju förutom humankapitalet bolagets viktigaste resurs - utan båt ingen verksamhet, borde skadeståndet ligga på cirka en miljon dollar per dag. Detta för att eventuellt kunna chartra en annan båt, kompensera kunder och täcka upp personallöner.
Gotlandsbåtens företrädare beskrivs som ett antal entreprenörer med goda syften men som kanske inte kan svara upp mot de krav som ställs på ett företag av denna dignitet. Det är synd om alla anställda, resenärer, skattebetalare med flera. För allas bästa hoppas vi på en positiv utveckling. Om inte annat ser vi fram emot en fullständig redovisning av ärendet från bolagets styrelse.