Flytta inte Gamleby station men rusta upp nuvarande plats

I fokus. Det har blivit debatt om Gamleby station. Ska den flyttas eller vara kvar och rustas upp?Foto: HANS BRANDIN

I fokus. Det har blivit debatt om Gamleby station. Ska den flyttas eller vara kvar och rustas upp?Foto: HANS BRANDIN

Foto:

Västervik2005-05-31 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Banverket håller i en förstudie på och tittar på alternativ till en eventuell ny sträckning av järnvägen förbi Gamleby eller rusta upp befintliga spår och eventuellt flytta stationen. Men med all sannolikhet kommer järnvägen att ligga kvar där den gör nu och det blir nog ingen linjeändring genom Gamleby. Måhända man vill göra små ändringar för eventuella framtida vägskyddsanläggningar men vi får nog räkna med att spåret kommer att ligga där det ligger. Det är inte realistiskt eller ekonomiskt försvarbart att dra en ny järnväg rakt igenom Gamleby. Lika bra att inse det. Sedan är det rent praktiskt nästan en omöjlighet att få den att gå centralt genom "byn".
Frågan är nu vilka som driver denna fråga, att få till en ny station. Vilka representerar de och hur stor uppslutning finns bakom de förslag som de lagt fram? Står kommunen bakom detta? Det är mycket märkligt varför inte fler lokalt berörda och intresserade krafter får vara med och ge tips och förslag på hur man kan lösa detta. Det finns både föreningar och personer som är mer insatta, har mer kunnande och intresse för järnvägen än de berörda personer som fanns på plats och mötte Banverkets delegation. Gamleby intresseförening och Västervikståget 2000 är några som borde ha tillfrågats att vara med. Varför har dessa inte "inbjudits" att vara med?
Intresseföreningen har säkert mycket att komma med för Gamlebys bästa. Västervikståget 2000 är en förening som verkar för järnvägstrafiken i Västerviks kommun. Föreningen har arbetat med många projekt genom tiderna och framfört många förslag som blivit förverkligade, bland annat ombyggnaden av Västerviks station. De har redan en upprustningsplan för Gamleby.

När det gäller Gamleby station med stationsområde så håller jag inte riktigt med "Gamlebybo i förskingringen". Stationsområdet är inte vackert att skåda och stationshuset förfaller. Tänker inte ägaren Jernhusen försöka hyra ut huset eller kosta på byggnaden något, så vore det bättre att riva stationen och bygga en mindre väntkur istället. Det skulle resenärerna ha mer nytta av. Sedan måste det till andra behjälpligheter för de resande, belysning, information med mera.
Västervikståget 2000 har ritat ett förslag på upprustning och lämnat detta till Bruno Nilsson på Västerviks kommun. Kommunen hade lovat att åtgärda detta redan för flera år sedan. När frågan då var aktuell, var intresseföreningen i Gamleby inblandad och skulle komma med förslag till upprustning och enligt kommunen var pengar avsatta till detta ändamål. Men ingenting hände och då tog Västervikståget 2000 över ärendet och tog fram detaljerad ritning på hur man kan rusta upp den yttre miljön och förbättra säkerheten för en inte alltför stor summa pengar.
Tilläggas kan, att även Överum bruks hållplats innefattas i upprustningen. Detta förslag har dock fastnat i byråkratins korridorer för ingenting har hänt sedan dess. Tidigare inlägg i järnvägsdebatten här i VT har vid flertalet gånger påpekat hur fint det ser ut på stationerna på andra sidan länsgränsen, men våra politiker verkar både blinda och döva för detta. Ändå pratar de om hur viktig järnvägen är för Västerviks kommun i framtiden.

Att flytta stationen norrut till mellan Forskraft och Gamleby mekaniska verkstad löser inga problem. För det första så blir ju läget inte mer centralt placerat för det. Se bara på stadskartan hur den då skulle hamna, i och för sig närmare Gamleby centrum, men skulle då hamna intill Åbyängskolan och ta deras mark i anspråk. Visserligen behöver man inte bygga så mycket. Ta Överums bruk som exempel, där finns endast en plattform. Man behöver inte bygga några extra spår för att anlägga en ny station. Men däremot krävs det utrymme för bussar och parkeringsplatser.
Ska man offra skolans enda grönområde för detta förslag? Ska man verkligen leda in buss- och vanlig trafik till närliggande skola? Det låter inte vettigt. Norrgående busstrafik vill man slippa genom gamla torget och det är ju bra tänkt. Bygg då en ny vägövergång vid färgindustrin som man föreslagit i många år och låt bussarna från norr passera in via Gamleby centrum och sedan till station, så löser man detta problem, utan att flytta stationen.

Att bygga en ny station innebär inte automatiskt att den gamla försvinner. Det gamla stationsområdet kommer med all sannolikhet att finnas kvar för tågmöten och med uppställningsspår för banverksfordon. Jag kan inte tänka mig att man river alla spår i Gamleby när man istället pratar om att bygga fler mötesspår i framtiden, så man vinner ingenting på att bygga en ny station. Varför inte rusta upp det som finns, när den ändå ligger så centralt som den nu ändå gör.
Utöver detta kan man säkert bygga om säkerheten kring Rosendalsvägen och viadukten på Brogatan, men det behöver ju inte för den skull påverka stationens nuvarande läge.
Det jag efterlyser är att denna förstudie förs på en bredare grund och förankras av rätt folk som kan och förstår sig på järnväg. Det är väl det minsta man kan begära i en sådan viktig fråga.
Läs mer om