Flygplanen - inte bränsleslukande monster

Foto:

Västervik2008-08-08 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommentarer till artikel i Västerviks-Tidningen den 6 augusti. Det är dåliga politiska beslut som ligger bakom den taxfria spritens långa resa. Men bränslekostnaden för att flyga en whiskyflaska tur och retur Mallorca är ändå inte mer än ungefär 2 kronor och 50 öre. Så det verkar som en ’storm i en sandlåda’.Jag är trött på populistiska antydningar om flyget som värsta miljöboven. I riksdagen för några månader sedan beskrev Peter Eriksson (mp) sin resa med tåg från Göteborg till Stockholm med att hålla upp en liten glasflaska "Så här litet CO2-utsläpp förorsakade min tågresa. Vakterna skulle inte släppt in mig om jag velat visa hur mycket CO2 det gått åt om jag flugit." Peter och hans kollegor i mp är skickliga demagoger (demagogi involverar logiska slutsatser baserade på felaktiga resonemang).Flygplan är inte de bränsleslukande monster som de populistiskt utmålas att vara. Där uppe på 10 000 meters höjd är temperaturen minus 55 grader vilket gör motorerna mycket effektiva. Där är lufttrycket endast 1/8-del av lufttrycket där tågen färdas vilket gör luftmotståndet litet. Hjul och friktion mot räls har inte flygplan. Resultatet blir att energiåtgången per passagerare med flyg och tåg är ganska jämförbara. Ungefär 0,03 liter per passagerarkilometer är normalt. Flyg kan mycket väl använda ej fossilt bränsle, precis som tåg och bilar, om vi är beredda att betala i kronor och miljöpåverkan vad det kostar. Det sker redan i viss utsträckning.Det är också fel att påstå, att tåget drivs med enbart el från vattenkraft. Eftersom "grön el" inte räcker till alla måste man räkna på marginalen, där varje nytt tåg ökar eluttaget från danska eller tyska kolkraftverk. En biogasdriven buss, på bra väg mellan Västervik och Linköping, är mer miljövänlig än ett tåg på den sträckan kan bli.Nu lanserar miljöpartiet idén att förbjuda lastbilar. Hur mycket sparar man på det? Förmodligen ingenting. För många transporter är järnväg inget alternativ oavsett kostnad. Planekonomiska förbud bara flyttar runt problemen och gör dem större. Och varje nytt tåg ökar uttaget av kolkraft eftersom nya kärnkraftverk för närvarande inte får byggas. Det är populistiskt och ansvarslöst. Satsning på mer tåg utan mer kärnkraft är demagogisk logik.
Läs mer om