Finns det någon plan för Östersjöns framtid?

Foto: Hasse Holmberg / SCANPIX

Västervik2008-07-26 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ofta på insändarsidor och i debattartiklar uppmanas vi att "Rädda Östersjön"! Sverker Thorén tar upp i sin debattartikel i VT den 21 juli, vilka internationella organ som diskuterar hur Östersjöns framtid skall formas. Sverker Thorén håller också med enmansutredaren Enanders slutsats att nu är det dags för tredje generationens miljöpolitik. Om några år talas det troligen om fjärde generationens miljöpolitik och så vidare. Miljögenombrottet låter sig nog vänta, om politikerna får leva i sin ostörda värld.Finns det egentligen någon realistisk plan för Östersjön och dess framtid? Vi vet att Ryssland skall öka sina oljetransporter genom Östersjön och öka tonnaget. Vi vet att Ryssland kommer att dra en gasledning genom Östersjön. Vi har redan en vindkraftspark som hindrar genomströmningen av syrerikt vatten från Kattegatt till Östersjön. Vi vet att Ryssland via Kaliningrad släpper ut förorenat vatten. Rysslands enda "insats" för Östersjön är ett reningsverk i S:t Petersburg vilket Sverige har installerat och betalat.Oljetransporterna genom Östersjön är idag runt 50 000 per år som går förbi Hoburgs Bank som hyser Nordens största övervintrande alkfågelbestånd. Under vinter- och vårhalvåret skjuts några 1 000 oljeskadade alkfåglar längs Gotlands södra ostkust. De redan döda inte medräknade.När Ryssland har byggt ut sin oljeflotta kommer 150 000 passager att ske med för Östersjön extremt stora fartyg som dessutom skall genom Öresund. Två farleder bredvid varandra; en för södergående fartyg och en för norrgående diskuteras för närvarande. För Ryssland är Östersjön till för deras ekonomiska vinning utan något som helst ansvar och med så små kostnader som möjligt. Sverige är den som bugar störst och mest för Ryssarnas framfart i Östersjön.Syretillförseln till Östersjöns djupvatten skulle kunna ökas genom att öka flödet av saltvatten från Kattegatt genom att fördjupa Öresund och/eller genom Bälten. Stora byggkostnader togs i samband med byggandet av Öresundsbron och Stora Bältbron för att broarna inte skulle påverka Östersjöns salthalt. Några sådana åtgärder togs inte i samband med byggandet av de 48 vindkraftverk vid Lillgrund. Dessutom står vindkraftverken för tätt. Hela projektet är ett miljöfiasko. Vilket ansvar tar vi nu under semestertider? Alla fritidsfastigheter har de ett fungerande reningssystem? Det räcker inte med mulltoa och sedan slänga resterna i Östersjön. Alla fritidshus borde ha brunnar eller latrintanker som töms.Vilket ansvar har alla våra fritidsbåtar och vilket ansvar har kommunen? Hur många fritidsbåtar tömmer sina avfallstankar i havet då det inte finns en tank på land som kan ta emot deras avfall?De frågorna ovan och andra borde debatteras för att skapa ett opinionstryck på våra politiker. Vi i Västervik kan inte med rent samvete ta emot båtfolk utan att de kan tömma sina latrintankar på ett adekvat sätt. Det är en skam!
Läs mer om