Enskilda vägar viktig del i vägnätet

Arkivbild: FRIDA HEDBERG/SCANPIX Det enskilda vägnätet i Sverige är lika stort som det allmänna.

Arkivbild: FRIDA HEDBERG/SCANPIX Det enskilda vägnätet i Sverige är lika stort som det allmänna.

Foto:

Västervik2005-03-12 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nej till mer pengar för vägar. Så stod att läsa i VT den 8 mars efter kommunstyrelsens arbetsutskotts beslut om oförändrad finansiering av enskilda vägar 2005.
Det kan inte vara en avundsvärd uppgift för ansvariga på gatukontoret att såväl tillgodose som att fördela de anslag som politikerna beslutet om till alla enskilda vägar i kommunen.
Anita Bohman (s) och hennes partikamrater ansåg att såväl underhålls- som igångsättningsbidrag skulle minskas för att balansera budgeten.
Bohman är tydligen omedveten om att det enskilda vägnätet i Sverige är lika stort som det allmänna och kännedomen om villkoren för de enskilda väghållarna tycks vara mycket begränsad.
Riksförbundet enskilda vägar har 7 439 medlemmar i vägorganisationen och förvaltar 37 0000 kilometer väg och berör 410 000 medlemsfastigheter.

Utan de enskilda vägarna fungerar inte vägtransportsystemet och är därför en förutsättning för att helheten skall fungera. Det är väldigt små såväl gods- som persontransporter som upphör på en allmän väg utan slutar på en enskild, förvaltad av de boende längs denna. Vad kan minskat bidrag innebära? Den 3 augusti 2003 hade årets bidrag förbrukats. Ersättningen som kallas för bidrag skall dock utgå i mån av tillgång på medel. Efter den halvering av anlaget som gjordes 1996 och som skulle bli en engångsföreteelse har dock anslagsnivån inte återställts. Självklart slår detta både ekonomiskt och mentalt rättvisemässigt mot de människor som bor längs de aktuella vägarna och som ser hur främmande trafik sker på deras bekostnad.
Därför gjorde en manifestation för enskilda vägar från Skåne till Norrland 2003. Bommar med symboliska vägtullar sattes upp på vilka det stod: "Här börjar enskild väg, vem betalar?" En tydlig signal till politiker och beslutsfattare om vad som kan ske om anslagen ytterligare minskar.
Jag förmodar att Anita Bohman någon gång på året färdas på enskilda vägar. Ägna då en tanke, om än så liten, åt alla dem som i stort sett arbetar ideellt för att hålla de enskilda vägarna i trafiksäkert skick och som tillsammans med de fastighetsägare som ingår i vägsamfälligheten betalar merparten av kostnaderna ur egen plånbok.
Läs mer om