Bibelns Gud finns eller kan finnas

Västervik2005-12-28 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Du, Jan-Olov Bernhard, har en framtoning att man förväntar sig en påläst intelligent man bakom den. Samtidigt har du med mig alltid "debatterat" genom att håna och förlöjliga/förklena min person, varvid du nonchalant undviker sakfrågorna. Om det inte är fel på intellektet, måste det vara fel på karaktären, som är sammankopplad med omdöme. Vad tillför du debatten genom att stämpla mitt inlägg som "tokrolig"? Hånfullt överlägset kan vem som helst skratta åt vad som helst, men det är bara en upplysning om din personlighet och inte debattargument. Vårt spörsmål har ju viktiga sakfrågor att dryfta. Att håna hör inte hemma i en seriös debatt.
Den centrala sakliga aspekten i mitt förra inlägg var att det du själv inte har lärt känna, kan finnas ändå. Du får visst fritt behålla din uppfattning om Bibeln och annat. Betänk bara stillsamt att när någon säger att: "jag genom verkligen upplevda erfarenheter vet att Bibelns Gud finns och att Bibeln är Guds ord", då behöver det inte nödvändigtvis innebära att vederbörande förhäver sig och talar i blindo, såsom du brukar göra åt motsatt håll. Det kan även vara vittnesbörd utifrån verkliga andliga insikter som är dig främmande.

När du ilsket attackerar religionsfriheten och sådant du själv inte lärt känna, kan den verkliga andliga insikten bjuda dig motstånd. Men ingen kan säga: "jag vet att Gud inte finns och att Bibeln inte är Guds ord". Det okända kan finnas ändå. Ofta var det bara en tidsfråga tills det okända blev känt, till exempel elektricitet, datorer och mycket annat. Det saknas hållbar grund för att kunna utesluta att Bibeln kan vara Guds evigt oföränderliga ord. Detta är en principfråga, stilla dig bara lite utan hån och då förstår du.
Däremot kan man ha en tro/övertygelse/uppfattning (utan att veta) att Gud inte finns, att Bibeln inte alls är Guds ord. Spörsmålet omfattar en större verklighet än vad vetenskapen kan utforska. Därför kan vetenskapen inte avgöra saken. Kan vi inte enas efter att vi ärligt prövat varandras vittnesbörd, då får vi ge varandra frihet att leva med var sin tro vid bibehållen religionsfrihet - och utan förakt.

När du skrev att religionsfriheten är en anomali och uttryckligen menade att den inte behövs, då är det inte alls snedvridet att du pläderar för avskaffande av religionsfriheten som onödig. Bestäm dig då vad du menar och vad du inte menar, men religionsfriheten behövs. Det är den jag försvarar som beskydd för troende mot militanta hatare av sådant som man i likhet med dig inte lärt känna och i sin egenstorhet inte kan tänka sig att någon annan kan ha gjort det.
Tyckande och verklig insikt är två olika saker. Du får visst tycka precis vad du vill, men du får inte attackera religionsfriheten utan risk att bli tydligt emotsagd. Ställ dig någon gång fråga i vilken omfattning dina utgjutelser är insikt eller löst tyckande. Hån och illfundigt förlöjligande bara förblindar dig själv. Till slut tack för att du skrev din insändare. Det är bäst att behandla det existerande onda i offentlighetens ljus, annars vegeterar det i dunkelhet.