Bästa vindkraftverken är de som står stilla

Västervik2007-06-01 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jan-Olov Bernhard anser mig inte vara trovärdig och det får han gärna anse. Jag vet vad jag kan och inte kan.
När det gäller vindkraft så är vindkraften helt beroende av vindhastigheten. Jan-Olov Bernhard anser "att det är ett löjligt prat om att vindkraftverken inte kör på full effekt hela tiden. Det gör inte bilar på våra vägar och gator heller. Och tack och lov för det." Skillnaden mellan bil och vindkraftverk är att bilens effektuttag styr föraren medan vindkraftverkets vindeffekt styrs av en oberäknelig vind som dessutom varierar inom kortare tidsrymder än ett dygn.
Är vindhastigheten 15 meter per sekund lämnar vindkraftverket full effekt. Blåser det med 7,5 meter per sekund lämnar vindkraftverket en fjärdedel av sin effekt dvs fyra gånger mindre, allt enligt ekvationen för rörelseenergi. Vindkraftverken står still när det blåser 3 meter per sekund eller mindre.

Tidigare har jag bott cirka en halv mil från Sveriges största vindkraftpark på Näsudden, Gotland. Jag har faktiskt studerat vindkraftverk även under vinterhalvåret. Dessutom har jag haft två andelar i ett verk och vet hur årsprofilen för energiproduktionen ser ut. När det är kallt brukar det också vara vindstilla och vindkraftverken står still. Så här skriver Jan-Olov Bernhard: "Man skall heller inte glömma att vindkraftverken ger mest när behovet är störst på vinterhalvåret." Jan-Olov Bernhard tror men vet inte. Vi får heller inte glömma att de bästa vindkraftverken för skattebetalaren är de verk som står still.

Mitt antagande var inte frågan om att vara exakt i mina beräkningar vad gäller transporter. Vad jag ville visa var de största utsläppen gjordes. Var det transporten till butiken eller transporten från butiken till hemmen? Vill någon göra en mer noggrann beräkning så skulle vi komma fram till samma resultat, nämligen att det är när varorna transporteras hem av kunden som de största utsläppen görs. Min fråga kvarstår: Skall vi spilla krut på vägtransporterna eller på att planera samhället bättre?
Kolla vid tillfälle hur många cyklar det står utanför ICA Kvantum, COOP, Lidl, Netto eller Willys. Cykelvarianten var nog bara ett desperat slag i luften från Jan-Olov Bernhards sida.
Läs mer om