Vad ska vi ägna oss åt i skolan?

Hur mycket ska skolan ägna sig åt? undrar Pontus Larsson.Arkivbild: Tor Wiklund

Hur mycket ska skolan ägna sig åt? undrar Pontus Larsson.Arkivbild: Tor Wiklund

Foto:

Skolan2008-03-18 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommunalrådet uppmanade för någon vecka sedan föräldrar, lärare och rektorer att lämna synpunkter på skolan och skolans uppdrag. Det är kanske tveksamt om jag som tjänsteman ska göra det via insändarsidan, som tjänsteman ska man vara lojal mot uppdraget? Att inte hörsamma din uppmaning kan ju i värsta fall tolkas som att vi inte tycker något och det känner jag mig säker på att många rektorer gör.Flumskola, säger Björklund, eleverna lär sig inget, säger en annan, borde inte skolan se till att ingen blir kränkt, säger en tredje. Debatten lokalt handlar främst om hur mycket skolan ska få lov att kosta. Alla är "experter" på skolan eftersom alla har gått i den. Det kanske är just det som gör att svenska skolans uppdrag har svällt och blivit så stort att det garanterat alltid finns någon som med rätta kan kritisera skolan.Efter att ha arbetat så många år inom skolan som jag har, så ser jag också en enorm förändring av hur uppdraget ser ut för lärare och rektorer. Det kommer fler och fler pålagor om vad skolan ska göra och ta ansvar för. Det ska produceras planer för allt och inget och dessutom ska dessa planer produceras i samarbete mellan skolledning och lärare. I många fall också tillsammans med elever och föräldrar, vilket tar väldigt mycket tid.Detta överensstämmer inte alltid med det som jag tror att folk i allmänhet tror eller tänker på att skolan ska göra. Av det skälet blir det ofta komplicerat att möta kritik om skolan. Denna bild har inte blivit mindre tydlig för mig efter att jag en tid arbetat på Skolverket med inspektioner av skolor i annan kommun. Där har jag deltagit i att, som Skolverksrepresentant, lägga energi på att granska områden som tar väldigt mycket kraft från lärare och skolledningar men som kanske inte alltid gynnar skolans resultat i förhållande till insatsen. Finns det anledning att lyfta blicken och ifrågasätta det alltmer svällande uppdraget som skolan får? Ska skolan kanske få rätten att huvudsakligen ägna sig åt det mest grundläggande - lärandet? Allt som sker i skolan ska mycket noggrant dokumenteras, vilket tar enormt mycket tid för både lärare och rektorer. Visst har det stora värden, men frågan är om det är värt vad det kostar? I dag förväntas att skolan ska ägna sig åt social och kurativ verksamhet i en inte obetydligt omfattning. Ska det vara en av skolans huvuduppgifter? Är det värt vad det kostar? Listan över de uppdrag skolan har kan göras mycket lång. Ska kraven i den listan uppfyllas, då blir skolan dyr och besparingar omöjliga.
Läs mer om