Gotlandia har inte varit i trafik sedan 2018. Den fÄr inte ta passagerare eller last och inte gÄ frÄn hamn till hamn. FÀrjan mÄste först certifieras och godkÀnnas. Ansvariga tjÀnstemannen pÄ Transportstyrelsen sa sig aldrig sett nÄgot liknande under sina trettio Är i tjÀnst. Placeringen Àr inte olaglig men olÀmplig av sÀkerhetsskÀl enligt honom. Detta dÄ ansvarsfrÄgan blir oklar om nÄgot skulle hÀnda.
Estetiskt har fĂ€rjan varit en koloss i den lilla fritidshamnen. Visbyborna lĂ€r kalla fĂ€rjan för âmissfostretâ för den Ă€r sĂ„ ful. Ăr benĂ€gen att hĂ„lla med. De vill inte ha tillbaka fĂ€rjan, vilket de nu verkar ha fĂ„tt. Min rekommendation till beslutande tjĂ€nstemĂ€n pĂ„ samhĂ€llsbyggnadskontoret Ă€r att rĂ„dfrĂ„ga kulturavdelningen för att inte förfula staden vid liknande beslut i framtiden. Ăven att kommunicera med boende vid Skeppsbron, de flesta medlemmar i kommunen och skattebetalare. Det kan ocksĂ„ vara bra att svara i telefonen nĂ€r nĂ„gon kommuninvĂ„nare har en frĂ„ga.
NĂ€r fĂ€rjetrafiken till Gotland diskuteras sĂ„ Ă€r det stor samsyn hos mĂ„nga VĂ€sterviksbor och bland politiker att fĂ€rjetrafiken Ă€r till gagn för staden. En del blir alldeles svarta i blicken om man skulle ifrĂ„gasĂ€tta den. För att förstĂ„ bĂ€ttre tillskrevs kommunen gĂ€llande detta. Jag bad om utredningar som gjorts och gĂ€rna statistik med berĂ€kningar pĂ„ vilka fördelar trafiken har. Efter pĂ„minnelse kom svaret ifrĂ„n kommunledningskontoret enligt följande: "Vi har sökt efter sĂ„dan handling som du efterfrĂ„gar, men inte funnit att det finns nĂ„gon sĂ„danâ. Det Ă€r hĂ€pnadsvĂ€ckande! En gammal chef sa till mig för lĂ€nge sedan âom man upprepar nĂ„got tillrĂ€ckligt mĂ„nga gĂ„nger sĂ„ blir det till slut sant!â. Det ligger en hel del i det. HĂ€r satsar kommunen pengar pĂ„ en fĂ€rjetrafik som man marknadsför med skattebetalarnas pengar. Resor tillsammans med Destination Gotland runt om i Sverige. En gratisbuss som mest verkar ha gĂ„tt tom. Subventionerad hamnhyra med mera.
NÀr jag Äkt till Gotland har resan gÄtt frÄn Oskarshamn. Mat intogs pÄ fÀrjan och nÀr bÄten pÄ hemresan anlöpt sÄ styrdes kosan hem. Inte ett öre spenderades i Oskarshamn. Oskarshamn minns jag som platsen som jag Äkte till Gotland ifrÄn.
HÀr i VÀstervik finns fina entreprenörer som driver till exempel GrÀnsö slott, Slottsholmen, Guldkant, Smugglaren och alla andra restauranger. Och en alldeles fantastisk skÀrgÄrd med skÀrgÄrdstrafik och en underbart vacker stad med gamla trÀhus. Fin camping och massor med vacker natur och museet. Roliga affÀrer, för att inte tala om korvgubben! Flertalet personer som med stort engagemang driver sina företag och promotar VÀstervik. Det Àr vÀl hÀr kommunen ska satsa skattebetalarnas pengar pÄ marknadsföring och ge nÄgot tillbaka till hÄrt arbetande mÀnniskor. Det Àr via de hÀr verksamhetsgrenarna VÀstervik vÀxer och jobb skapas. Det borde vara sÄ, i vart fall sÄ lÀnge man inte vet om de pengar som grÀvts ned i Gotlandstrafik ger nÄgot tillbaka. Nu kan det vara sÄ att skattebetarnas pengar gÄr till att skicka turisterna nÄgon annanstans!
Sen kan jag tycka att VĂ€sterviks kommun skulle krĂ€va att en lika stor skylt med reklam för VĂ€stervik i Visby som den som funnits vid Skeppsbron. âGotland loves VĂ€stervikâ skulle det kunna stĂ„ pĂ„ en blĂ€ndande vit skylt, 60 meter lĂ„ng och 3 meter hög.