Var Gotlandsfärjan bra för Västervik?

Nu har färjan Gotlandia lämnat fritidshamnen vid Skeppsbron. Det råder en del oklarheter varför färjan placerades där, även gällande tidsspannet som enligt beslutet endast medgav den tid som Destination Gotland trafikerade Gotland ifrån Västervik.

Reservfärjan Gotlandia har nu lämnat Västervik. Men vad tillförde den till Västervik? frågar sig skribenten.

Reservfärjan Gotlandia har nu lämnat Västervik. Men vad tillförde den till Västervik? frågar sig skribenten.

Foto: Ulrik Alvarsson

Insändare2022-08-29 05:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gotlandia har inte varit i trafik sedan 2018. Den får inte ta passagerare eller last och inte gå från hamn till hamn. Färjan måste först certifieras och godkännas. Ansvariga tjänstemannen på Transportstyrelsen sa sig aldrig sett något liknande under sina trettio år i tjänst. Placeringen är inte olaglig men olämplig av säkerhetsskäl enligt honom. Detta då ansvarsfrågan blir oklar om något skulle hända.

undefined
Gotlandia har legat som en koloss vid Skeppsbrokajen under sommaren.

Estetiskt har färjan varit en koloss i den lilla fritidshamnen. Visbyborna lär kalla färjan för ”missfostret” för den är så ful. Är benägen att hålla med. De vill inte ha tillbaka färjan, vilket de nu verkar ha fått. Min rekommendation till beslutande tjänstemän på samhällsbyggnadskontoret är att rådfråga kulturavdelningen för att inte förfula staden vid liknande beslut i framtiden. Även att kommunicera med boende vid Skeppsbron, de flesta medlemmar i kommunen och skattebetalare. Det kan också vara bra att svara i telefonen när någon kommuninvånare har en fråga.

När färjetrafiken till Gotland diskuteras så är det stor samsyn hos många Västerviksbor och bland politiker att färjetrafiken är till gagn för staden. En del blir alldeles svarta i blicken om man skulle ifrågasätta den. För att förstå bättre tillskrevs kommunen gällande detta. Jag bad om utredningar som gjorts och gärna statistik med beräkningar på vilka fördelar trafiken har. Efter påminnelse kom svaret ifrån kommunledningskontoret enligt följande: "Vi har sökt efter sådan handling som du efterfrågar, men inte funnit att det finns någon sådan”. Det är häpnadsväckande! En gammal chef sa till mig för länge sedan ”om man upprepar något tillräckligt många gånger så blir det till slut sant!”. Det ligger en hel del i det. Här satsar kommunen pengar på en färjetrafik som man marknadsför med skattebetalarnas pengar. Resor tillsammans med Destination Gotland runt om i Sverige. En gratisbuss som mest verkar ha gått tom. Subventionerad hamnhyra med mera.

undefined
Reservfärjan Gotlandia har nu lämnat Västervik. Men vad tillförde den till Västervik? frågar sig skribenten.

När jag åkt till Gotland har resan gått från Oskarshamn. Mat intogs på färjan och när båten på hemresan anlöpt så styrdes kosan hem. Inte ett öre spenderades i Oskarshamn. Oskarshamn minns jag som platsen som jag åkte till Gotland ifrån. 

Här i Västervik finns fina entreprenörer som driver till exempel Gränsö slott, Slottsholmen, Guldkant, Smugglaren och alla andra restauranger. Och en alldeles fantastisk skärgård med skärgårdstrafik och en underbart vacker stad med gamla trähus. Fin camping och massor med vacker natur och museet. Roliga affärer, för att inte tala om korvgubben! Flertalet personer som med stort engagemang driver sina företag och promotar Västervik. Det är väl här kommunen ska satsa skattebetalarnas pengar på marknadsföring och ge något tillbaka till hårt arbetande människor. Det är via de här verksamhetsgrenarna Västervik växer och jobb skapas. Det borde vara så, i vart fall så länge man inte vet om de pengar som grävts ned i Gotlandstrafik ger något tillbaka. Nu kan det vara så att skattebetarnas pengar går till att skicka turisterna någon annanstans!

Sen kan jag tycka att Västerviks kommun skulle kräva att en lika stor skylt med reklam för Västervik i Visby som den som funnits vid Skeppsbron. ”Gotland loves Västervik” skulle det kunna stå på en bländande vit skylt, 60 meter lång och 3 meter hög.