Tåg-uppmaningen: Västerviks politiker, nu ligger bollen hos er!

Inskrivaren vill att politikerna funderar på hur Tjustbanan bäst är till nytta för kommunerna.

Inskrivaren vill att politikerna funderar på hur Tjustbanan bäst är till nytta för kommunerna.

Foto: Andreas Johansson

Insändare2024-04-29 16:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Västervikstidningen har berättat om den rapport om Stångådalsbanan och Tjustbanan som Trafikverket nyligen offentliggjort. Den är, värt att notera, en ”bristanalys”, alltså en utredning om banornas status och betydelse i dagsläget. Den lämnar förvisso en del förslag för att bibehålla banornas funktion och funktionalitet, men den utreder inte banornas framtid, anger inga mål för deras utveckling eller beskriver de åtgärder som behövs i ett längre perspektiv. Det har inte varit rapportens uppdrag; den är en ”bristanalys”.

Det betyder att frågan om banornas framtid nu hamnar hos politikerna. Ytterst ska regeringen ta beslut, ange färdriktningen och anslå pengar. Men före det kommer de lokala och regionala politikerna. Konkret för Västerviks politiker: nu ligger bollen hos er! Ni behöver nu tänka igenom, beskriva, utreda och arbeta aktivt för hur Tjustbanan ska fungera optimalt för Västervik och Västerviks del av tillvaron. Rapporten är en utgångspunkt. Det är nog inte så konstruktivt att kritisera den för att inte vara en framtidsvision. Den goda utmaningen för Västervik, dess invånare och politiker är i stället att nu arbeta framåt med den framlagda bristanalysen som ett underlag.

 Ett första steg kan då vara att klura ut hur Tjustbanan kan vara till bäst nytta för berörda kommuner, hur den kan gynna samhällsutvecklingen, bidra till bekvämt, attraktivt och miljövänligt resande och till den spårbundna godstrafik som väntar runt hörnet? Tjänar sex till åtta genomgående tåg Västervik–Linköping bäst denna nytta? Vore en lokal trafik Överum–Gamleby–Västervik i södra delen och Åtvidaberg–Linköping i den norra för arbets- och skolpendling till samhällets och människornas bästa, även om antal genomgående turer till Linköping minskade? Vore det till gagn för orterna vid Tjustbanan med genomgående tåg Västervik–Linköping–Katrineholm–Södertälje–Stockholm–Arlanda–Uppsala? 

Detta sagt som exempel för att ange vad Västervik och dess politiker nu utmanas att fundera kring.

Kanske är det också läge att arbeta med stationslägen, utformningen av stationerna, tillfartsvägar, parkeringsmöjligheter, kopplingar till annan kollektivtrafik? Allt utifrån tanken att resandet på Tjustbanan ska vara attraktivt.

Högt på listan står att tågtrafiken ska vara robust och tillförlitlig. Det skriver också Trafikverket i sin rapport, tydligt och klart. Ni drar åt samma håll!