För det första har de en telefonsvarare som har ett alldeles för otydligt tal. Dessutom finns det inte en sekund mellan frågorna: "Vill du ett", "vill du två". Mellan varje fråga bör det vara ett par sekunder, så man hinner fatta. Man ska ju trycka på rätt knapp. Dessutom är det alldeles hopplöst att hinna knappa eller knappa alls för oss som är gamla eller handikappade.
Vidare så vill de inte att vi kommer upp och frågar om tid. Ringer man så ringer man antingen för tidigt eller för sent. "Vi kan bara ta emot på onsdagar, för då listar vi för tre veckor".
Vadå? Hela systemet MÅSTE ändras så att vi kan komma fram. Det måste finnas ett program, om så måste vara på telefontid så man kommer fram. När telefonsvararen har sagt sitt, så ska den säga att har du inte klarat av att trycka, så vänta, så svarar vi. De som knappat störs ju inte av oss andra. Oss övriga tycker jag att ni har skyldighet att hjälpa. Inte hitta på program som försvårar.
Nu var det så att jag behövde ingen läkare utan bara få nytt recept. Till slut kunde det fixas, och skönt var det. Men om det nu är så att vi endast behöver förnya recepten, lägg då in oss i datorn, och gör automatik av det hela. Jag har haft samma recept sedan jag fick hjärtinfarkten och har fått dem förnyade varje år. Så jag hade inte behövt besvära er varje år med detta om ni lagt det på automatik.
Förväntar mig att ni, nästa gång jag måste anlita vårdcentralen, förändrat rutinerna så att vi med ålder och handikapp kan komma fram. Naturligtvis gäller det alla. Och att ni inte svarar att vi inte kan ta emot er förrän på onsdag.