Smalspårsvänner – se möjligheterna!

Jenny station, Västervik.

Jenny station, Västervik.

Foto: Ulrik Alvarsson

Insändare2024-10-08 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Strukturella infrastrukturförändringar får självklart konsekvenser – både negativa och positiva. Men vid en professionell konsekvensanalys kan de negativa minimeras. Vi två är båda starka smalspårsvänner och vill självklart att smalspåret skall leva vidare med förstärkt framtidstro. Och förändringar och nytänkande kan många gånger locka fram nya oanade möjligheter till utveckling.

Så om Jenny station överlåts till smalspårsvännerna och det byggs nya lokstallar och andra nödvändiga faciliteter för dem där kan det kanske också bli ett museum och ett smalspårscentrum för de tillströmmande besökarna. Varför inte också ett café, en restaurang och en souvenirshop? Detta i stället för den mark och de byggnader som skulle blir lösgjorda för kommunen nere vid nuvarande resecentrum.

De turister som reser med smalspåret kommer nog till 95 procent med bil och parkerar lätt nere vid Jenny station och tar sig sedan enkelt vidare ner till centrum med den egna bilen eller med de nya elektriska citybussarna som snart kommer och som förstås kommer ha en hållplats vid Jenny station. Vilket fint smalspårscentrum det skulle kunna bli.

Nuvarande resecentrum kommer om Tjustbanan läggs ner troligtvis också till största delen flyttas närmare E22 likt man gjort i Gamleby och kommer att göra i Linköping där deras nuvarande gamla resecentrum planläggs för bostäder och en ny skall station nu byggas i utkanten av staden där också nya Ostlänken passerar vilken beräknas bli färdig 2035.

I dagsläget tyder nästan allt på att Tjustbanan kommer att läggas ned. Linköpings nya resecentrum börjar byggas redan 2028 enligt Linköping kommun. Det betyder att Tannefors blir ändstation för Tjustbanan. Kostnadsbesparingarna och miljövinsterna skulle också vara betydande ifall tågtrafiken överfördes till buss. Utsläppen av fossilt CO2 skulle idag minska med 97 procent ifall man använde bussar i stället för nuvarande tåg enligt vår uträkning baserad på uppgifter från Kalmar Läns Trafik (KLT). Dessutom skulle antalet hållplatser öka.

Tjustbanan har också under åren 2017–2021 gått cirka 30 miljoner kronor back varje år och 27-29 resenärer har rest per tåg enligt KLT. Det betyder att varje resa subventionerats med 300 kronor. Även om den bara gått till Gamleby! Om Tjustbanan utgår så kunde också länets politiker helt och fullt koncentrera sig på att verka för att förbättra och bygga om riksväg 35. 

Förr i tiden när vi åkte häst och vagn gick alla vägar in till den lilla stadens centrum. Men inte i dessa dagar. Då är det ringleder och perifera placeringar av resecentra som gäller.

Så smalspårsvänner – se möjligheterna. Vi stöttar er!

Lennart Brewitz & Torgny Kindh