Så kan vi få ungdomarna att öppna ögonen

Om ett barn är i de tidiga tonåren har de inte fullt utvecklat sitt framtidstänkande.

Låt ungdomar se effekterna av narkotikamissbruk på nära håll, så kanske de tänker om, föreslår skribenten.

Låt ungdomar se effekterna av narkotikamissbruk på nära håll, så kanske de tänker om, föreslår skribenten.

Foto: Helena Landstedt/TT

Insändare2020-07-12 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De lever i nuet, har svårt att se framtida följder av sitt beteende, de letar efter impulser och en plats i hierarkin och påverkas lätt av trender. Verksamheter som en del inte kan motstå, som droger, vapen och våldsbenägenhet. (”Jag blir uppmärksammad”, jag blir betraktad som ”cool”). 

Blir de ertappade med narkotika av olika slag händer det inte så mycket som hindrar dem från att göra det igen. Socialtjänsten kopplas in och samtal initieras under målsmans närvaro. En klapp på kinden, ett lycka till och ett nytt inbokat möte.

En annan variant för att nå deras uppvaknande, som jag tror skulle ge ett bättre resultat, vore om de konfronterades med den krassa verkligheten som de narkomaner som fastnat i sitt missbruk lever i. Som att till exempel ta med dem till en knarkarkvart, låta dem få uppleva knarkarens dagliga kamp för att stilla begäret, låta dem få uppleva hur det känns att vara inlåst i en cell utan kommunikation med omvärlden, ta med dem till akuten och låat dem se någon ligga med slangar efter att ha blivit utsatt för en grov, brottsrelaterad misshandel. Samtal med före detta narkomaner, alkoholister, våldsverkare och "fängelsekunder”, allt initierat genom socialtjänsten. Allt detta medan de fortfarande är i en formbar ålder, de tidiga tonåren! 

Med andra ord, låt dem få uppleva konsekvenserna av vad en rolig ”partykick” i många fall kan leda till. Ett beroende och ett förstört liv för dem, deras anhöriga och brottsoffren.

Så till dessa knark-, vapen- och våldsglorifierade rapparna och deras musik som hyllas av de lyssnande ungdomarna.
Ha det som tema under en vecka i skolan, låt dem analysera texterna, diskutera dem rad för rad under handledning, dra slutsatser. Jobba på samma sätt som andra temadiskussioner och övrigt analysarbete ni jobbar med i skolan. Förhoppningsvis leder det till ett annat sätt att tolka texterna.