Riskerna med skolnedläggningar bagatelliseras

80 miljoner kronor ryktas det om att Västerviks kommun gick plus förra året. Ändå ligger det ett besparingskrav där barn- och utbildningsnämnden ska stå för en tredjedel. Nu rycker nämnden efter små klena halmstrån för att få förslaget om nedläggning att klinga positivt.

Det är inte missnöje som eleverna som rycks upp från en välfungerande skoltillvaro kommer att känna. "Jag tror att det kommer vara elever som är förkrossade över att slitas upp från sina kompisar och lärare för att ta ansvar för politikernas sparande och försök till minskad segregation", skriver en kritisk förälder. Barnet på bilden har inget med någon skola i Västerviks kommun att göra.

Det är inte missnöje som eleverna som rycks upp från en välfungerande skoltillvaro kommer att känna. "Jag tror att det kommer vara elever som är förkrossade över att slitas upp från sina kompisar och lärare för att ta ansvar för politikernas sparande och försök till minskad segregation", skriver en kritisk förälder. Barnet på bilden har inget med någon skola i Västerviks kommun att göra.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2023-02-07 16:24
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En annan insändare skriver om mod, jag håller med. Politikerna behöver mod att ställa ett oerhört korkat beslut tillrätta. 

Enligt den risk- och konsekvensanalys som barn- och utbildningsnämnden gjort bagatelliseras i min mening riskerna med nedläggningen medan eventuella positiva effekter glorifieras utan stöd i forskning kring barns utveckling. 

Barn utvecklas i relation till trygga stabila vuxna som ser dom och som kan spegla dom. Skolan är en viktig del av barns vardag och utveckling eftersom dom spenderar en stor del av sin uppväxt där. Att barn skulle gynnas av skolor med stora elevgrupper och många lärare går knappast att se som positivt. Fler vuxna, absolut, men dom kommer inte kunna ha kännedom om barnen på samma sätt som i mindre sammanhang. Det skulle bli vuxna som ytligt skulle känna igen de flesta barnen men det innebär inte trygga relationer. Många elever skulle hamna under radarn och risken är att barn som far illa i hemmet tappas bort i skolan eftersom ingen lärare kommer att hinna fånga upp dom.

Att minska segregationen är också en del av det positiva med att lägga ner skolor, enligt politikerna. Samhället ska absolut jobba för att minska segregation i samhället, men när blev det barnens ansvar? I mina öron låter det mer som att eleverna från en välmående skola ska blandas upp med elever i en mindre välmående skola och så ska allt bli bra. Jag har jobbat med placerade barn och mött motståndet hos rektorer som inte anser att placerade barn platsar i deras välmående och socioekonomiskt starka skola. Börja där, på alla positioner där en enskild person får bestämma över vilka elever som passar på hens skola. Där kan man jobba med att minska segregation, inte genom att tvinga en stor mängd elever att bära ansvaret för vuxnas åtaganden.

De negativa riskerna med beslutet är enligt politikerna att det kan bli ett missnöje bland elever, vårdnadshavare och samhällsinvånare. I det här förslaget finns inga tankar om att ta hänsyn till ett missnöje och jag tror inte missnöje kommer att vara den känsla som elever från en nedlagd skola kommer att känna. Jag tror att det kommer vara elever som är förkrossade över att slitas upp från sina kompisar och lärare för att ta ansvar för politikernas sparande och försök till minskad segregation. Elever som idag trivs och vill gå i skolan, ta bort deras glädje och låt dom kämpa med att lära känna nya vuxna, nya elever och ny skolmiljö på bekostnad av skolresultat.

Men visst, stäng en skola eller två och så höj arvodena för politikerna som kommer fram till såna ypperligt fina förslag.