I stället låter man hårt produktionstänk styra planeringen, något som sällan gynnar kunderna eller kundernas behov. Den tidtabell som man nu tagit fram blir i praktiken helt omöjlig att använda om man vill åka tåg, framför allt till andra delar av landet, och vid veckopendling till eller från Västervik.
På söndagar går sista tåget klockan 16:08 från Linköping, vilket innebär att man från Stockholm måste åka redan klockan 14 om man vill åka tåg. Den buss som går 21:15 från Linköping kommer sannolikt ha minimalt med resenärer, eftersom tågen som ankommer kring 21:00 enbart har med sig direkta resenärer från Stockholm och Malmö. Alternativet innan, buss 18:15 från Linköping är för tidigt för bra veckopendling. Den tåggrupp där bra anslutningar finns till och från resten av landet finns istället vid 20:00 i Linköping, men från den finns ingen buss. Motsvarande förhållande råder från Västervik på söndagen, där sista tåget går 14:07 och den sista bussen, som går 19:00 gör man missar den viktiga tåggruppen i Linköping vid 20:00.
På söndagsmorgonen har man lagt en buss som endast går 25 minuter efter tågets avgång från Västervik och på lördagsmorgonen har man lagt in en buss från Västervik 06:00 men tåget går 07:35. Hur många resenärer kommer dessa två avgångar med buss att ha. Jag vågar påstå att båda dessa bussar kommer att gå tomma. På lördagen går bussen för tidigt och på söndagen finns ett tåg att åka med!
Tjustbanan går att trafikera med ett enda fordon om man istället trafikerar banan med ett tåg var fjärde timma om man är lite kreativ i sin planering. För att få underhåll på fordonet så att de varje dag byter plats med ett fordon som kommer från Kalmar så att fordonet alltid kommer till verkstad för tankning, reparation och underhåll.
Avgångstiderna från Västervik skulle med mitt förslag bli kl. 06:08, 10:08, 14:08 och 18:08 och från Linköping 10:08, 12:08, 16:08 och 20:08.
En annan fördel med dessa tider är att man kan justera dem så att man i något läge vänder på längre tid i Västervik eller i Linköping och får till andra förbindelser just på helgerna jämfört med vardagarna. I stället väljer region Kalmar att övergå till ett bussalternativ som möjligen löser lokala och regionala förbindelser, men för de som ska resa längre bort återstår bara Bus4You och Flixbuss till/från Västervik, där biljettintäkterna åker i dessa företags fickor istället för i fickorna hos Kalmar Länstrafik.
I början av juni välte en dubbeldäckarbuss på riksväg 35, en väg som överhuvudtaget inte är anpassad för busstrafik, framförallt inte mellan Åtvidaberg och Överum. Flera personer skadades i olyckan! Är det verkligen ett trafiksäkert alternativ till tåg?
Regionen bör istället driva frågan mot Trafikverket om trädsäkring av banorna och införande av bommar vid oskyddade plankorsningar.
Regionen bör också ompröva beslutet att finansiera Krösatågstrafik Emmaboda-Växjö, där det idag redan går Öresundstågstrafik, pengarna skulle istället kunna användas för att få ett bättre tågutbud på Tjustbanan. Den södra delen av länet har trots allt utmärkta tågförbindelser västerut.