KLT:s förslag förödande för arbetspendlingen

Öppet brev till Christer Holmgren, direktör för länstrafiken, och Peter Wretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Ett tiotal personer arbetspendlar varje dag med det tåg som KLT föreslår ersätts med buss. Tillsammans med gymnasieelever och sällanresenärer gör det att avgången faktiskt har en hel del passagerare, vilket gör att skribenten ställer sig frågande till att dra in just den turen.

Ett tiotal personer arbetspendlar varje dag med det tåg som KLT föreslår ersätts med buss. Tillsammans med gymnasieelever och sällanresenärer gör det att avgången faktiskt har en hel del passagerare, vilket gör att skribenten ställer sig frågande till att dra in just den turen.

Foto: Ellinor Harrysson

Insändare2023-05-03 06:22
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De senaste veckorna har vi i VT kunnat läsa om hur Kalmar Länstrafik, KLT, vill hantera sitt underskott genom att dels minska antalet avgångar på Tjustbanan, dels ersätta vissa tågavgångar med buss. OK! Men hur tänkte ni sedan? Varför ersätta de mest frekventerade tågavgångarna med buss och behålla andra med färre resenärer?

Förslaget, enligt VT 21/4, är att 05:40-tåget från Västervik ska ersättas med buss med avgång 05:30. Vi är många som i många år arbetspendlat 3-5 dagar i veckan. 05:40 från Västervik är vi cirka tio arbetspendlare och ofta har vi sällskap med cirka fem “sällan-resenärer”. I Gamleby och Överum kliver ytterligare cirka 10 arbetspendlare och cirka 10 gymnasieelever på tåget. Vi är
alltså många resenärer innan vi passerar länsgränsen. Varför ska tåg med passagerare ersättas istället för avgångar med mycket få passagerare?

Ett 30-dagarskort för sträckan Västervik-Linköping kostar 2 495 kr. Ja, du läste rätt. Det är bland de dyraste i landet. Varför ska vi arbetspendlare, som mest bidrar till KLT:s kassa, drabbas hårdast? Att pendla med buss istället för med tåg gör det mycket svårare att arbeta under färden. Det vet alla med egen erfarenhet. Dessutom tar bussen längre tid. Under vinterhalvåret är särskilt sträckan Överum-Åtvidaberg trafikfarlig med smal vägbana och mycket vilt.

Vi som arbetspendlar är luttrade. Vi är sedan år tillbaka vana vid att tåg ersätts med buss. Vi hälsar glatt “Godmorgon” till tågvärden och gnäller inte över anledningen till att tåget blivit inställt. Men givetvis är det förödande för arbetspendlingen att 05:40-avgången ersätts med buss. Med den logik som förslaget visar antar jag att även hemresan, till exempel 16:08 och 18:09, ersätts med buss.

Vi är inte “sällan-resenärer”. Vi är inte turister. Vi är arbetspendlande skattebetalare i kommunen.