När ska man börja prata om cykelolyckor?

Skribenten menar att vi måste prata mer om trafikolyckor där cyklister är inblandade.

Skribenten menar att vi måste prata mer om trafikolyckor där cyklister är inblandade.

Foto: Ellinor Ljung

Insändare2024-08-29 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varje år sker det olyckor i Västerviks kommun. Olyckor som säkert skulle kunna förhindras om man började prata om det. Idag kastar sig cyklister ut på övergångsställen, korsningar och cykelleder med tron att de har företräde som en gående. Ibland åker man även mot trafiken och tror att man har företräde. Vi har bara cykelpassager i Västervik och då gäller för cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana att man har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage. Problemet är just okunskapen från många cyklister som kastar sig ut och då hinner man inte bromsa. När ska man lära ut detta mer i skolorna eller gå ut med information till vuxna som också verkar sakna kunskap? En skylt på alla övergångsställen som varnar att det just är ett övergångsställe och ingen motorväg för cyklar kanske? Att man får hoppa av och leda cykeln för att få företräde verkar inte många veta om. Måste fler bli skadade eller värst av allt måste någon dö för att man ska ta tag i det på riktigt?

undefined
Vid obevakade cykelpassager (som med vägmarkering finns till för cyklande som ska ta sig över en väg) har cyklisten väjningsplikt