Orimliga krav på villaägarna vid byte av vattenmätare

Flera hushåll i Västervik har i början av sommaren fått en folder med information om byte till en ny digital vattenmätare. Det är Västerviks Miljö & Energi AB som kräver att vi måste byta till en digital vattenmätare, vilket innebär flera krav på oss som har mottagit denna folder.

Kraven på att installera en ny, digital vattenmätare, är orimliga och kostsamma, tycker insändarskribenten.

Kraven på att installera en ny, digital vattenmätare, är orimliga och kostsamma, tycker insändarskribenten.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Insändare2022-09-06 05:21
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För det första kräver de att vi ska ha en konsol som är fastskruvad i mätaren innan bytet görs. Det innebär att vi måste ringa runt till olika VVS-firmor och ta offerter och därefter välja ut en eftersom det är endast de som får göra bytet. Vi betalade 3 800 kronor för den billigaste VVS-firman. Det fanns även för 8 600 kronor och detta bara för att någon annan vill sätta in en digital vattenmätare. Hur är det ens möjligt att kräva det av oss? Var finns beslutet på det här?

För det andra tänker Västerviks Miljö & Energi ta ut en extra avgift om man inte har satt dit en konsol i tid inför deras besök, vilket gör det hela ännu dyrare.  Dessutom kommer bolaget att få åka flera turer på varje gata då de tar en fastighet åt gången då förmodligen alla inte har ordnat med konsolen. Hade det inte varit bättre att göra en upphandling kring detta, där priset blir lägre eller att kommunen står för allt?

Till sist vill jag säga att vi har inte önskat det här bytet, då det fungerar bra att rapportera in vattenförbrukningen via webben en gång om året. Har Västerviks Miljö & Energi någon förklaring till denna förändring, då jag inte förstår hur man kan kräva att alla berörda ska betala ur egen ficka? Många äldre pensionärer kämpar redan med elpriserna och så kommer det här.

Gör om, gör rätt!