Nej till Södra infarten

Kollektivtrafik i Västervik. Det är bättre att sänka priset på kollektiv trafik än att satsa på bilens framfart genom en södra infart, menar Andreas Rindbäck Wallin (V).

Kollektivtrafik i Västervik. Det är bättre att sänka priset på kollektiv trafik än att satsa på bilens framfart genom en södra infart, menar Andreas Rindbäck Wallin (V).

Foto: Ola Axman

Insändare2018-02-20 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om kollektivtrafiken, klimattet och en södra infart: Det är ett gammalt vänsterkrav att få ned kostnaden på kollektivtrafik samt öka turtätheterna.

Vänstern sitter med i majoriteten i landstinget och har drivit samma politik här och första januari 2018 infördes seniorkortet, där pensionärer kan köpa ett seniorkort för 100 kronor för varje 30-dagarsperiod. Kortet gäller obegränsat antal resor klockan 09-15 samt efter 18 på all spårbunden och vägbunden kollektivtrafik i länet. Nu ska vi gå vidare. Det finns flera kommuner med starkt vänsterinflytande som har mer subvention av kollektivtrafiken med miljö och klimat som vinnare. Vi vill öka turtätheten och sänka priset på kollektivtrafik. De senaste femton åren har priset i Sverige på att åka kollektivt fyrdubblats jämfört med konsumentprisindex.

Tyskland, bilarnas land i Europa, funderar på att införa nolltaxa för kollektivtrafik i hela landet med försök i de större städerna.

Att i detta läge bygga en Södra infart för att göra det lättare att ta sig in och ut ur vår stad är en förenkling för bilens framfart, försämring för klimat och miljö samt sämre läge för kollektivtrafiken. Dessutom är det inte fastställt att en ny infart skulle vara samhällsekonomiskt lönsam, kommunens pengar har bättre användningsområden

All heder åt socialistiska välfärdspartiet som också har tagit ställning emot södra infarten