Svar på några insändare i VT om Tjustbanan.
Tillgång till universitet och universitetssjukhus i Linköping är viktiga för Västervik. I dag tar resan mellan Linköping och Västervik med bil cirka 1 timma och 30 minuter. Med tåg tar resan i dag 1 timma och 40 minuter. Ostlänken planeras korta restiden mellan Linköping och Stockholm med en halvtimme. En upprustad Tjustbana skulle korta restiden Linköping – Västervik lika mycket. Kostnaden för Ostlänken beräknas blir 120 miljarder kronor i dagens penningvärde mot 1,7 miljarder kronor för samma tidsvinst på Tjustbanan.
Jämlikhet är ett viktigt begrepp som ökar sammanhållningen i vårt samhälle. Men när det gäller statens bidrag till olika delar i Sverige är ojämlikheten slående. Regeringen anslår 42 tusen kronor per invånare i Stockholms län för infrastruktursatsningar under en tolvårsperiod. Men Region Kalmar får blott tre tusen kronor per invånare. Det framgår av Trafikverkets Nationella plan för infrastruktursatsningar 2022 – 2033. En jämlik fördelning av investeringsmedel skulle räcka för att länsbanorna i Kalmar skulle få helsvetsad räls och elektrifieras. Prisskillnaden är ju enorm. Därför är det provocerande att Trafikverket och regeringen inte inser hur rimligt det är att satsa på Tjustbanan, vars kostnader närmast är felräkningspengar i Ostlänkssammanhang.
Ur regionalpolitiskt perspektiv är det viktigt att inte alla järnvägssatsningar sker enbart mellan de största städerna i vårt land, utan att de blir mer jämnt fördelade. Västerviks befolkningsutveckling skulle må bra av snabbare tågförbindelser.
Men även för boende i Linköping och i kommunerna längs banan skulle det vara av stort värde med snabbare resor. Det vore ett lyft för linköpingsborna att på en timme nå sommarstaden Västervik med alla de glädjeämnen som staden på Östgötaslätten saknar. Tåg har större dragningskraft än andra kollektiva färdmedel. Man talar om en tågfaktor, som beror på högre hastigheter, och bekvämare resa med större utrymme per sittplats.
Trafikverket ha låtit göra en utredning över Tjustbanans motsvarighet i Värmland kallad Fryksdalsbanan. Trafikverket har 2024 meddelat att banan ska rustas upp. Region Jönköping har också beviljats statsbidrag för att rusta upp järnvägen mellan Värnamo och Nässjö/Jönköping.
Det är intressant att se resultat av genomförda satsningar på andra regionala banor. Resandet på Blekinge kustbana mellan Karlskrona och Kristianstad ökade tiofalt sedan man rustat upp banan och Ystad och Simrishamn ökade åtta gånger.
Tyvärr utgör Linköpings politiska majoritet en bromskloss för våra regionbanor. Men våra nationella politiker i regering och riksdag bör kunna värdera nationella hänsyn högre än en egocentrisk och självgod kommunlednings önskan om att få bebygga järnvägsmark i Linköping.
En satsning på Ostlänken förväntas gynna Östergötland. Detta trots att Linköping redan i dag har goda förbindelser till Stockholm. Så varför skulle inte en uppgradering av Tjustbanan gynna Åtvidaberg och Västervik? Även invånarna i Linköping skulle gynnas. Men det bryr sig inte de styrande partierna i Linköping (s och m) om. Förhoppningsvis fortsätter Region Kalmar läns politiker sitt arbete att närma Region Kalmar till övriga Sverige
Ulf Flodin, järnvägsfrämjandet