Ge alla chans att lyckas

Svensk skola. Fattig eller rik, från Danderyd eller Damaskus - skolan ska ge alla samma möjlighet att lyckas i livet.

Svensk skola. Fattig eller rik, från Danderyd eller Damaskus - skolan ska ge alla samma möjlighet att lyckas i livet.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2017-05-05 05:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I år fyller folkskolan 175 år. Mycket har hänt i Sverige under dessa år, men skolans utmaningar är i grunden desamma: Hur skapar vi en skola som ger tillräckligt stöd och utmaning för alla elever att nå sin fulla potential? Nu måste dagens politiker vara lika modiga som de föregångare som införde en skola för alla.

När den internationella skolutvärderingen Pisa presenterades i december förra året var den första stundens glädje över att kunskapsresultaten nu äntligen vänt uppåt, snabbt utbytt mot oron över att likvärdigheten i svensk skola minskar. Skillnaderna mellan de bästa och de sämsta skolorna ökar. Skillnaderna mellan de högst och de lägst presterande eleverna likaså.

Om det var de fattiga barnens möjlighet att läsa och delta i samhällsutvecklingen som drev Sveriges riksdag att fatta beslut om folkskolan i mitten av 1800-talet, så är det den stora grupp elever som inte får chansen att klara sig hela vägen till studenten som måste få dagens folkvalda att våga fatta modiga och framtidsinriktade beslut.

Idag är likvärdigheten är viktigare än någonsin. Lärarbristen är stor och eleverna blir fler. För oss är det en självklarhet att inte kompromissa med likvärdigheten. Alla barn, oavsett om de är födda i Danderyd eller i Damaskus, ska få de bästa möjligheterna att skapa sig en framtid i Sverige eller världen. Men det finns krafter som drar åt fel håll. Som vill kunna ge vissa barn lite sämre utbildning än andra. Lite mer undantag, kanske lite färre undervisningstimmar, kanske inte krav på legitimerade och behöriga lärare, kanske inte ändamålsenliga skollokaler.

Det kan vi aldrig acceptera. De grundläggande värdena om alla barns lika rätt till utbildning måste försvaras nu, precis som de gjordes då. I en demokrati behöver vi ge alla barn och unga rätten till god läsning och bilder, möjlighet att tolka dem och stå emot påverkan. Tillgång till de fria konsterna, förmåga till källkritik och demokratiskt deltagande går hand i hand.

Sveriges politiker idag har möjlighet att göra lika stor skillnad för en demokratisk utveckling genom en likvärdig skola, som de beslutsfattare som för 175 år sedan införde folkskolan. Nu är det er tur!