I tvÄ olika VT-insÀndare (av Jan-Gunnar Johansson och Barbro Bewernick) Àr insÀndarskribenterna inne pÄ att kommunen pÄ olika sÀtt ger specialbehandling till anstÀllda och förtroendevalda nÀr det gÀller parkering av privatfordon. Det stÀmmer helt enkelt inte och jag ska, som ansvarig för kommunens samhÀllsbyggnadsenhet dÀr parkeringsfrÄgor ingÄr, förklara hur det ligger till.
Centrala VÀstervik har nÄgot som kallas parkeringsförbudszon dÀr det Àr förbud mot gatuparkering om det inte sker i anvisade p-rutor enligt skyltning. Hur zonen ser ut baseras pÄ mÄnga olika faktorer, som vad det Àr för bebyggelse i nÀrheten, hur trafiksituationen i omrÄdet ser ut och annat. NÀr det gÀller Fabriksgatan, dÀr kommunhuset nu legat i ungefÀr tio Är, sÄ har indelningen av parkeringsförbudszon och gatuparkering hÀngt kvar betydligt lÀngre Àn den tid som den gamla tingshusfastigheten har anvÀnts som kommunhus.
Det stÀmmer att besökare och anstÀllda i kommunhuset pÄ Fabriksgatan parkerar lÀngs gatorna i omrÄdet utanför parkeringsförbudszonen, men jag hÄller inte med om att det Àr vanligt att dessa bilar parkeras pÄ ett trafikfarligt sÀtt. Jag har ocksÄ, utan hÀnsyn taget till att det Àr mina egna kollegor, chefer och styrande politiker det gÀller, bestÀllt förstÀrkt parkeringsövervakning runt kommunhuset vid flera tillfÀllen dÄ huset haft stora sammankomster. Detta för att sÀkerstÀlla att alla bilar hamnar pÄ rÀtt platser. Vid de övervakningstillfÀllena har inte mer Àn nÄgot enstaka fordon vid nÄgot enstaka tillfÀlle parkerat för nÀra nÄgon korsning eller utfart och dÀrmed bötfÀllts.
Jag kan ocksÄ berÀtta att det hÀr omrÄdet kommer att ges ytterligare uppmÀrksamhet i ett nytt planarbete dÄ nya bostÀder planeras i kvarteret Syrenen. Kommunhuset ingÄr i denna plan, liksom Stadsparken. FrÄgan om parkeringsplatser, inte minst för kommunhuset, berörs i planen som bland annat siktar pÄ minskade gatubredder och andra anpassningar för att Ästadkomma sÀkrare gatumiljö för fotgÀngare och cyklister genom sÀnkt bilhastighet pÄ Fabriksgatan.