Förlängd landningsbana med oklart motiv

Landningsbana. Inger Wiman skriver om kommunens beslut att förlänga landningsbanan på Västerviks flygplats.

Landningsbana. Inger Wiman skriver om kommunens beslut att förlänga landningsbanan på Västerviks flygplats.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Insändare2018-03-03 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunfullmäktige i Västerviks Kommun beslutade 28/4 2014 att för 6 miljoner förlänga landningsbanan vid Västerviks flygplats. Argumenten var bland andra att möjliggöra ambulansflyg. Dock fanns ingen sådan begäran från landstinget!

Frågan togs upp på kommunstyrelsen den 15/12 2014. Då fanns som underlag en skrivelse från landstinget, undertecknad av Henrik Holmberg, chef för Västerviks sjukhus. Exakt underlag till denna skrivelse har Harald Hjalmarsson författat och skickat i ett mejl den 11/12 2014 till Henrik Holmberg!

Som mellanhand har Bruno Nilsson, samhällsbyggnadschef, använts. Bruno Nilsson uppmanar Henrik Holmberg, via mejl, om han kan skicka det omgående för att kommunstyrelsens ledamöter skall få det innan mötet 15/12, för att som han skriver: ”så de kan känna trygghet”.

På kommunstyrelsen den 15/12 2014 och vid alla efterkommande politiska möten föreligger denna skrivelse från Henrik Holmberg, men författad av Harald Hjalmarsson. Inblandade tjänstemän hänvisar också till den. Minst sagt märkligt hanterat av både Harald Hjalmarsson och Henrik Holmberg!

Bruno Nilsson har som tjänsteman enbart agerat som ”springpojke!” Ytterligare en märklighet föreligger: Den myndighet som ger tillstånd till ambulansflygplatser har inte fått in någon ansökan om detta från Västerviks kommun!

Ej heller har landstinget i Kalmar län kommit med någon framställan om ambulansflygplats i Västervik! Slutsats: Detta är helt och hållet ett rent falsarium! Sanningen är nog snarare att denna förlängning av landningsbanan på flygplatsen helt och hållet är en utfästelse till Slottsholmens ägare!

Dansen kring guldkalven fortsätter … Som upplysning kan nämnas att kostnaden är nu uppe i 12,4 miljoner, och ännu inte färdig!

En fördubbling med över 100 procent!