Vi har tidigare lagt medborgarförslag om trafiken. Huvuddelen av dessa har lagts till handlingarna utan att föranleda någon åtgärd. Vi väljer nu att sprida budskapet och inspirera till att tänka annorlunda. Förslagen ska ses mot bakgrunden av stadens geografi, nuvarande trafiklösningar och att vägtransporter inom överskådlig tid kommer att ske med (el)bilar, förutom andra färdmedel. Förslagen går utöver vad en eventuell Södra infart skulle innebära och medför troligen mindre anledning att överväga en sådan och kan ske till en avsevärt lägre kostnad. Västervik har ett antal svagheter i trafikstrukturen som åtgärdas genom att man tar ett helhetsgrepp om situationen. Inom ramen för detta helhetsgrepp ska även cykel- och kollektivtrafik gynnas och utvecklas i framtiden.
Trafik in och ut ur Västervik: Vi föreslår att ett fåtal vägsträckor utpekas som in och utfartsleder, och ges en standard som innebär att man kan färdas på dessa med ett minimum av hinder. Fordonstrafiken lämnas företräde. Vänstersväng vid avfart sker via rondell eller vänstersvängningsfil. Korsande trafik i form av gående och cyklister i samma plan undviks om möjligt. Istället anläggs tunnlar och broar där så är lämpligt samt att det anläggs ljuddämpande konstruktioner.
Vi förordar även nyanlagda sträckor. Ny förbindelse Målserumsvägen/Gertrudsviksvägen/Forellvägen ska aktualiseras i kommande planering.
En ny järnvägsbro Folkparksvägen/Dichmansgatan innebär att trafik till och från södra delen leds via Folkparksvägen utan att passera Sliprondellen och Albert Tengers väg/Allen. Utryckningsfordon behöver inte heller passera rondellen vid Willys.
Ny förbindelse med Norrlandet. En utredning om en ny högbro från Lucerna över Blockholmshålet till Norrlandet. Kommunen lutar sig mot en trafikutredning som behandlades av kommunstyrelsen 2010 och anser att det inte finns behov av ytterligare en förbindelse. Frågan är hur aktuell den är idag?
Infartsalternativen förses med tydlig vägvisning mot Centrum Norr respektive Centrum Söder.