Nya prylar för 200 miljarder till soptippen

Returerna inom e-handeln riskerar att hamna på soptippen. Nu får det vara slut på gratis returer – låt kunder både se och ta kostnaden för frakt vid returer. Det menar i alla fall insändarskribenten.

"E-handeln, som exploderat de senaste åren, är en natur- och klimatmässig katastrof", menar insändarskribenten.

"E-handeln, som exploderat de senaste åren, är en natur- och klimatmässig katastrof", menar insändarskribenten.

Foto: Alexandra Bengtsson/SvD/TT

Insändare2023-02-07 05:21
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

E-handeln, som exploderat de senaste åren, är en natur- och klimatmässig katastrof. Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet visar i en undersökning att de mesta av returerna inom e-handeln i Västeuropa slängs. Uppskattningsvis förstörs kläder och elektronik för 200 miljarder kronor årligen. Till det tillkommer alla transporter som ska leverera enstaka varor till hem över hela kontinenten. 

Har du någon gång beställt tre olika storlekar och skickat tillbaka de två som inte passar? Risken är stor, visar forskningen, att produkterna du returnerar hamnar på soptippen. Eller har du köpt något för att det ändå är så billigt?

Nu måste politikerna få lagstiftning på plats. Här är fyra konkreta förslag:

  •  Förbjud gratis returer. Låt oss kunder både se och ta kostnaden för frakt vid returer.
  • Förbjud företagen att slänga fungerande produkter.
  •  Lagstifta om kvalitet så att produkterna håller längre och är reparerbara.
  • Skatteväxla så att det som tas från naturen blir dyrt och material som återanvänds billigt.

Kanske har du andra förslag på hur vi ska få slut på eländet?