Därför ska vi stoppa persontrafik på Tjustbanan

Det är varken miljömässigt, ekonomiskt eller moraliskt försvarbart att inte omedelbart stoppa persontrafiken på Tjustbanan. De nuvarande tågens bränsleförbrukning är cirka 10 liter per mil med skattesubventionerad fossildiesel, vilket innebär en årsförbrukning på drygt 550  000 liter enligt KLT.

 Persontrafiken på Tjustbanan borde stoppas omedelbart, menar insändarskribenten, som pekar på både miljömässiga och ekonomiska skäl.

Persontrafiken på Tjustbanan borde stoppas omedelbart, menar insändarskribenten, som pekar på både miljömässiga och ekonomiska skäl.

Foto: Ilkka Ranta/arkiv

Insändare2022-04-23 06:03
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Busstrafiken har krav på sig att använda HVO miljödiesel. Om sträckan Västervik–Linköping i stället skulle trafikeras med buss så skulle bränslekostnaden minska med 8 miljoner kronor per år. Och skulle tågen övergå till miljödiesel så skulle kostnaden öka med 12 miljoner per år. Detta tillsammans med att det i princip inte förekommer någon godstrafik och att endast 14 personer per tåg i snitt åker över länsgränsen. Så ett nedläggningsbeslut borde normalt inte vara svårt att ta!

Politikernas ovilja, eller är det rädsla, att fatta beslut om en nedläggning Tjustbanans verksamhet är påfallande. Framtida satsningar på Tjustbanan kommer om några år med all säkerhet att visa sig både omöjliga, onödiga och ogenomtänkta samtidigt som detta har lagt en våt filt över utvecklingen av väg 35. Så enligt min mening skulle Tjustbanan ha varit nedlagd för länge sedan.

Andra mycket uppenbara beslut där en riktig konsekvensanalys saknas är satsningarna på södra infarten. Där motiverar ledande politiker, den ena efter den andra, mer eller mindre seriösa förslag på projektets fantastiska duglighet. För att ta några exempel i högen: Tidsvinst för södergående trafik, trots den är mycket marginell! Vi är den enda staden i Sverige med endast en infart! Det är för branta uppförsbackar i nuvarande infart! Förlossningsavdelningen måste flytta till Oskarshamn! Det tar för lång tid för räddningstjänst vid utryckningar! Vår hamn är ett riksintresse! 

Vår befintliga infart behöver naturligtvis breddas. Vid en ordentligt genomförd konsekvensanalys av södra infarten så skulle för länge sedan detta projekt lagts i en mycket väl försluten malpåse. 

Ifall inte förtroendet för politiker ännu mer ska minska måste viktiga och kostnadskrävande beslut framöver baseras på ordentligt genomförda och seriösa konsekvensanalyser där man inte bara, som nu, råkar ha en åsikt i frågan utan tar hänsyn till samhällsviktiga, ekonomiska och miljömässigt aspekter.

Så berörda politiker, börja nu med att ta ert moraliska ansvar och stoppa omgående alla persontrafik på Tjustbanan innan ännu mer av våra skattebetalares pengar kastas i sjön.