Bilar på våra vägar – framförda av barn

Allvarliga olyckor där unga skadats och avlidit, har fått insändarskribenten att reflektera över om inte åldersgränsen för att få köra A-traktor borde höjas, eller ännu hellre att tonåringarna väntar tills det är dags att börja övningsköra för körkort.

Insändare 28 oktober 2022 06:31
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att låta 15-åringar framföra bilar på våra vägar, och i flera fall trimmade till 80 kilometer i timmen, tycker någon att det är en bra idé? Och med lika ansvarsfulla kompisar i bilen, som hejar på...

Föräldrar som tillåter denna dödsfälla, kollar de att den ombyggda bilen är i lagligt skick? Eller litar de på sitt ansvarsfulla barn, en 15-åring med passagerare? Varför ska vi riskera att det kommer att gravsättas flera barn efter trafikolyckor med dödlig utgång?

Har dessa 15-åringar genomgått några prov och har de fått utbildning i trafikregler och andra viktiga kunskaper? Ja, 12 timmars mopedutbildning. Vore det inte bättre att börja övningsköra vid 17 års ålder inför att ta körkort vid 18 år?

Att framföra bilar på stora vägar med en maxfart på 30 kilometer i timmen och övriga trafikanter och lastbilar med släp kör i 80-100 kilometer i timmen innebär stora risker. När övrig trafik i halt vinterväglag plötsligt får en 30-kilometersbil framför sig efter en kurva, då gäller det att bromsa så det förslår, och med mötande trafik förstås. Och köer bildas ju. 

Om det tas beslut som vi sett kan leda till att barn dör trafiken, är det då inte på sin plats att ändra reglerna, eller ska det fortfarande blundas? Vad tycker ni? Och vem tror ni gör dessa burnouts på nätterna? Det är bara att kolla däck och innerskärmar.

Enligt SVT:s satirprogram Svenska Nyheter så produceras det nya A-traktorer för fullt över hela landet. Då finns det tydligen pengar att spendera på sina barn. Bensin, skatt och försäkring med mera kostar. Ingen inflationskris där inte.


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa