32 soptunnor radades upp på den lilla gatan – hur blev det så?

32 soptunnor!

32 soptunnor!

Foto: Urban Karlsson

Insändare2024-12-23 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De nya soptunnorna har kommit, i massor. Och så fel det blev. På vår lilla gata i Dalhem, bestående av sju fastigheter blev det rätt hos en fastighet. Alla andra fick varandras tunnor, fel tunnor eller inga alls. Fyra fastigheter har, sedan sorteringen började för många år sedan, haft gemensamma tunnor och det har fungerat utmärkt. Dessa var sju till antalet, nu fick vi femton! Hos några grannar där det är åretruntboende i två fastigheter (tre personer) och sex eller sju fritidshus som bebos några veckor varje sommar, där landade trettiotvå, 32, tunnor! En hel långsida på ett magasin. Helt otroligt! Lite märkligt, en altan fick inte byggas i Ukna men soptunnor får spridas ut hur som helst utan bygglov.

Ett danskt företag gjorde en inventering åt Västerviks Miljö & Energi AB. "En inventering är en observationsundersökning där data och information insamlas. Detta görs ofta för att få en överblick samt att sätta en statistik över de varor som befinner sig på en specifik plats." I detta fall är varorna de gamla tunnorna. Samma danska företag har nu kört ut alla dessa soptunnor och allt blev så fel. Varför göra en inventering om man ändå inte ska använda sig av informationen. 

I vårt fall har det varit "felregistrerat" i systemet, jaha upptäcks det först när jag ringer in och klagar på alla dessa tunnor som hamnat fel, uteblivit eller förökat sig i massor. Jag gjorde nämligen det, ringde till VMEAB, och fick prata med en mycket serviceinriktad och förstående dam. Hon fixade till så det blev som det skulle varit från början. Var inte ett dugg svårt. Hur var det nu med den där inventeringen?

Tunnorna kom onsdagen den 11/12, redan på lördagen, 14/12, kom man ut och fixade allt så det blev rätt. Denna gång kom VMEAB själva och rättade till, både hos oss och de tjugosju tunnorna som nu blev nio, 9! När det blivit så fel på vår lilla ort, hur är det då i hela kommunen? Förstår om det går åt att jobba helger för att rätta till.

Danskt företag förresten, varför? Det är väl ändå kommunen som äger VMEAB. Inte konstigt att VMEAB måste höja taxorna. Borde vara ett krav på lokal upphandling eller åtminstone att svensk företag gör jobbet. Inte ens bilen var svenskregistrerad. Inte en enda krona går väl tillbaka till kommunen i form av skatt, behovet är ju stort.

Någon eller några har haft riktig otur när de tänkte eller inte tänkte alls.