Det är den tredje boken som släpps i december har lett till de båda andra. I december kommer boken, som egentligen är ett musikprojekt, "Håll käft". Det har Niklas arbetat med under fyra år. Vi skulle kunna kalla den för en kartläggning av Västerviks musikliv mellan 1974 och 1992.
– Det är en bok på 320 sidor och tre CD-skivor med ett 70-tal låtar från 177 rockband i Västervik.
Under åren har Niklas samlat in rullband, vinylskivor och kassetter, bilder och negativ från artister, vänner och bekanta. Det har varit ett styvt jobb, som nu har digitaliserats. Arbetet ledde till kontakter med både Stefan Johansson och Tor Wiklund.
– Jag ville att Stefan skulle skriva en krönika till boken. Det blev kåserisamlingen "På rätt sidan av järnvägen", berättar han.
Arbetet med att söka bilder ledde också till kontakten med Tor Wiklund och hans bok som pressfotograf under 49 år.
Niklas Wrångberg har alltid tecknat. Han ritade serier som barn och bestämde sig tidigt för att bli reklamman. Han praktiserade redan under gymnasietiden på Sjöbergs Reklam under två dagar i veckan. Det var före Internets tid. Han fick rastrera bilder, sätta texter och göra skisser för hand. Det var de första stapplande stegen på vägen mot att bli grafisk formgivare. Sjöberg Reklam var en bra skola, låter han oss förstå. Han har senare kompletterat sin utbildning med studier på bland annat Berghs i Stockholm.
Han fick en flygande start in i reklambranschen 1990. Han hann bara hänga av sig examenskostymen och börja jobba direkt efter gymnasiet. Han skulle egentligen ryckt in i lumpen. Men han slapp. Utbildningen försvann med ett av försvarets många sparpaket.
Det blev åtta år på Sjöbergs fram till konkursen 1998 då Niklas tillsammans med några kollegor startade Position. 2002 köpte Niklas ut sina kompanjoner och driver nu företaget ensam.
I dag har han hälften av sina kunder utanför Västerviks kommun. Hans nätverk och kontaktnät är stort. Det har han glädje av i dag när han tycker sig se en allt hårdare reklammarknad på hemmaplan-
– Vi är flera som ska dela på kakan, säger han och betonar att han ser ett stort värde i att jobba tillsammans med det lokala näringslivet.
I slutet av månaden bär det av till Stockholm och Svenska Publishing-Dagen. Niklas Wrångberg finns med på ett hörn i ett jubileumsskrift, som är framtagen för Iggesund Paperboard
Vid sidan om arbetet har musiken alltid haft en central plats i Niklas Wrångbergs liv. Han har spelat trummor sedan han var 13–14 år. Han har varit medlem i otaliga lokala band under åren. I dag är han medlem i två; Tamburmajoren som spelar egen musik på svenska.
– Vår andra skiva kommer efter nyår, berättar han.
Det andra bandet spelar covers och är mycket ute på krogar. Namnet är Mr polisong and the pitcrew.
Hans musikintresse har också lett till att han även engagerat sig som arrangör. Han var till exempel en av dem som drog igång Klubbrock i Västervik 1994. Det var ett äventyr. Den finske musikern Jukka Tolonen var den första artisten som Klubbrock lockade till Västervik och restaurang Poseidon.
– Det var en kall vinterdag. Vi var lite nervösa att det inte skulle komma något folk. Men vi fyllde lokalen (200 personer ungefär) och vi hade föreningen igång i tio år.
Wrångberg har alltid haft många järn i elden och varit aktiv på många plan. Vid sidan av reklamjobb och musik är han ute och föreläser mellan varven. Närmast på programmet står ett par föreläsningar om 80-tals design