Martin går sin egen väg

Den klassiska musiken har alltid varit Martin Frösts hemvist. Som liten parvel drömde han om att en dag stå på de stora scenerna. I dag är han en av de mest omtalade svenska konstmusikerna.

Klarinettisten Martin Fröst har alltid försökt utveckla sin egen spelstil, men framhåller det viktiga att följa den klassiska musikens form. "Jag blir frustrerad när folk inte är upp över öronen förberedda och kan arbeta med subtila nyanser", säger han.Foto: Mats Bäcker

Klarinettisten Martin Fröst har alltid försökt utveckla sin egen spelstil, men framhåller det viktiga att följa den klassiska musikens form. "Jag blir frustrerad när folk inte är upp över öronen förberedda och kan arbeta med subtila nyanser", säger han.Foto: Mats Bäcker

Foto: Mats Bäcker

Västervik2010-12-14 00:00

Många är vi som i skolåldern tragglat noter på olika instrument och som känt stor tillfredsställelse och glädje över att få fram en enkel melodi. Att därefter hålla kvar intresset är det få som lyckas med. Men det finns en och annan - och en av dem är Martin Fröst.

Redan som sexåring började han spela hemma i Sollefteå. Först fiol, men så småningom övergick han till klarinett.

Nu turnerar Martin världen över och är ett eftertraktat dragplåster till alla större arrangemang. Välrenommerade kompositörer har skrivit musik särskilt tillägnade Martin och han beskrivs ofta som en fysisk instrumentalist som spelar så att det gör ont i hjärtat.

Själv menar han att hans spelstil är ganska komplex.

- Å ena sidan känner jag mig extremt klassisk och älskar den levande musiken och blir frustrerad när folk inte är upp över öronen förberedda och kan arbeta med subtila nyanser. Den andra sidan är raka motsatsen. Då stör jag mig på konstmusikens utövningsform som många gånger kan kväva sig själv för att den är så krampaktigt duktig och konservativ.

För att komma dit han är i dag har det krävts många timmar, dagar och år av stenhård träning. Samtidigt har det alltid funnits en glädje i musiken och ett slags musikaliskt självförtroende, berättar han. Och under sensommaren och hösten hände något som bidragit till att han tagit ett viktigt steg i sin musikaliska professionalitet.

- Det är svårt att förklara vad det är, om det beror på att jag blivit äldre, jag vet inte. Nu inriktar jag mig mer på det som är viktigt, och både musiken och medmusiker mår bra av det. Jag går om möjligt ännu mer min egen väg och känner mig mer ärlig i min yrkesroll.

Samtidigt säger Martin att han fortfarande har sin nervositet kvar, den som på många sätt är nödvändig för att få fullständigt fokus, men att han numera har sänkt garden lite.

- Saker som jag kämpat för så mycket i mitt yrke går lättare nu. Jag har landat några viktiga parametrar. Det avspeglar sig också på familjen. Det är mycket lugnare nu.

Om några månader väntar han och hustrun Karin ytterligare ett barn vilket också syns i den annars fulltecknade kalendern. Martin är medveten om att hans jobb - med närmare 250 resdagar om året - påverkar familjen och säger att det är ett konstycke att få ihop det privata med yrket, men att de faktiskt lyckats ganska bra.

- Det finns en fara i om man känner sig främmande i sin egen stad och bara kan identifiera sig med är att stå på scenen. Där har jag nog varit ibland. För mig är det viktigt att ha båda fötterna på jorden, och minst en i hemmet.

Födelsedagsprofilen

Namn: Martin Fröst.

Fyller: 40 år den 14 december 2010.

Bor: På Söder i Stockholm.

Familj: Hustrun Karin - logoped och jazzsångerska - dottern Matilda, 3 1/2 år. "Sen är det en på väg som väntas i mars."

Aktuell: Spelar och dirigerar Martin Coplands klarinettkonsert i Carneigie Hall i New York och i Wigmore Hall i London samt ger en konsert i Lincoln Center, New York, i december. Därefter en större presentation i Filharmonin i Köln.

Karriär i korthet: Utbildad i Stockholm och Hannover. Har medverkat på ett 15-tal skivor. Debutskivan kom 1994 och i somras kom senaste skivan Fröst and friends - utsedd till årets cd av BBC-radio 3. Har gjort en Mozart-inspelning som sålt över 200 000 exemplar, och som av franska tidningen Classica-Répertoire utsågs till bästa inspelningen någonsin. Utnämnd till dagens stjärna och morgondagens ikon av engelska tidskriften Gramophone. Fick 2007 DN:s kulturpris. Konstnärlig ledare för de årliga festivalerna Vinterfest och Stavangers Internationella Kammarmusikfestival. Nyutnämnd gästprofessor på Kungliga musikhögskolan i Stockholm.

Om att fylla 40: "Precis lagom till 40 känns det som många saker har hunnit landa i mig. Den här hösten har jag känt mig rakare och mer uppriktig och det har känts friare och mer spännande än någonsin. Jag känner mig mer ärlig mot mig själv och min omgivning vilket jag mår bra av."

Så firar jag födelsedagen: "Vi planerar en dunderfest som får komma lite senare. Just nu blir det middag med familjen."

Läser just nu: "Min svärfar är Rolling Stones-fanatiker som smittat av sig på mig. Nu läser jag Keith Richards biografi Livet."

Favoritplats: "New York och Amsterdam. Dit tar jag gärna med mig min familj. I Amsterdam huserar vi dessutom i en lägenhet. Då kan man bo in sig även om man bara är där en vecka."

Råd till unga konstmusikstuderande: "Var rädd om kreativiteten. Det finns många höga krav och rädslor för att göra fel som kan ta död på den. Samtidigt gäller det att jobba stenhårt för det finns så mycket teknik som måste fungera."

Klädstilen: "Några kostymer som jag har är av Lars Wallin. Jag känner mig väldigt bekväm i dem. Frack använder jag aldrig. Tidigare kunde det stå i kontraktet att man var tvungen att ha frack, men i såna fall har jag inte läst dem så noga."

Framtida höjdpunkter: Konserter med Los Angels Philharmonic, Solist och dirigent med Academy St Martin in the Fields och Oslo filharmonien, nyårskonserter samt en Europaturné med Australien Chamber Orchestra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om