Kajerna har alltid lockat

Vi gossar som är uppväxta med historier om stapelstadens fjärranfarna söner har alltid dragits till kajerna. Sjömännens historier, som kanske inte alltid var lämpade för oskyldiga barnaöron, väckte drömmar och gav lust och energi åt fantasin. – När jag var grabb var kajerna lättillgängliga. Vi kunde röra oss fritt på hamnområdet, säger Herbert Paalberg.

1.

1.

Foto: Läsarbild

Västervik2013-02-19 14:41

Vi är många som har haft hamnen som en lika spännande som förbjuden lekplats. Herbert Paalberg drogs, som många andra, till järnvägen och hamnen när han var grabb.

– Så fort skolan var slut på eftermiddagen stack man ner till kajen eller järnvägen, berättar han.

I förra veckan var han uppe på tidningen med några bilder som säkert väcker minnen hos många läsare, som också blivit åthutade av ilskna hamngubbar, som inte tyckte att vedstaplar och järnvägsvagnar var lämpliga lekplatser.

De kollorerade bilderna är från tidigt 1960-tal. Det kan vi lätt se. Bilarna på kajen skriker början av 1960-talet. De togs med största säkerhet 1962. Det kan vi visa på flera sätt. Gotlandstrafiken från och till Skeppsbrokajen upphörde nämligen 1963. Året efter – 1964 – togs den nya terminalen i bruk ute på Lucerna.

På den första bilden, med nummer 1, ser vi Gotlandsfärjan M/S Drotten. Hon var byggd 1928 i Oskarshamn och såldes 1964 till Vikinglinjen på Åland. Akter om ligger hennes följebåt M/S Visborg.

– Drotten hade begränsade möjligheter att ta ombord bilar. Därför fanns alltid en följebåt med, berättar Herbert Paalberg.

Visborg har som ni kan se en sidoport för bilarna.1963 tog moderna dieselfartyg över trafiken. Det är ytterligare ett skäl för att bilderna är från 1962. Visborg såldes vidare.

På nästa bild (nummer 2) kan den som ger sig tid att studera noga upptäcka mycket av en tid som länge sedan är förbi. Vi ska ge er lite hjälp på traven. Bilden är tagen från varmbadhusets tak. Den förra togs från gamla tullkammarens tak som man kan se till höger, en bit framför silon.

Längst till vänster, ute vid Barlastudden skymtar Västerviks gamla isbrytare från 1929. Strax till höger kan vi se den gamla lyftkranen, av märket Krupp Ardelt, som ersatte "Osten" 1957. "Osten" ses på en av de äldre bilderna i arbete med att lassa eller lossa på fartyget Edo. Kranen stod kvar in på 1980-talet då hon revs och blev skrot. Vidare, bort från nya kajen, till Skeppsbron kan vi se de tre magasinsbyggnaderna, skjul 1, 2 och 3. Till höger kan vi skymta gamla hamnkontoret och under trädens täta grönska ana läsrummet för sjömän.

Närmast i bild ligger Birger Wiströms trålare Eleana, VK 53.

– Hon var den första trålaren med caterpillarmotor. Det tyckte vi grabbar lät lite tuffare än det vanliga dunk-dunkandet, säger Herbert Paalberg.

För om henne ligger en annan gammal bekant. Det är Zero som under många år trafikerade Visby­Klintehamn–Västervik. Hon gick bland annat med plåtburkar till Klintehamns konservfabrik. I trucken på kajen sitter en välkänd profil i Västerviks hamn från den här tiden. Hans borgerliga namn var Yngve Brorsson. Men det kanske inte är så känt.

– Han kallades för "Topparn", säger Herbert Paalberg.

På alla fyra bilderna ser man också hur livlig järnvägstrafiken var på kajen. Det gick flera spår. I äldre tider gick spåret upp på Varvsgatan och söderut ut mot Tannin. Senare byggdes spår som gick längs nya kajen bort till Tannin och vidare till Lucerna, Electrolux och Pappersbruket.

Vagnar som gick på normalspår kunde naturligtvis inte köra på smalspåret. De fick lastas på smalspårsvagnar för den sista resan till kajen. På bild nummer 1 kan ni se ett exempel på detta. Kylvagnen som står uppställd för om Drotten är ett sånt exempel.

4.
4.
Folkets bilder

Har du en gammal bild som du vill visa i VT? Hör av er till Bengt Faleij. Ring eller skriv. Han nås på epost: bengt.faleij@vt.se eller telefon 0490-66608

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om