Vi Àr mÄnga som har haft hamnen som en lika spÀnnande som förbjuden lekplats. Herbert Paalberg drogs, som mÄnga andra, till jÀrnvÀgen och hamnen nÀr han var grabb.
â SĂ„ fort skolan var slut pĂ„ eftermiddagen stack man ner till kajen eller jĂ€rnvĂ€gen, berĂ€ttar han.
I förra veckan var han uppe pÄ tidningen med nÄgra bilder som sÀkert vÀcker minnen hos mÄnga lÀsare, som ocksÄ blivit Äthutade av ilskna hamngubbar, som inte tyckte att vedstaplar och jÀrnvÀgsvagnar var lÀmpliga lekplatser.
De kollorerade bilderna Ă€r frĂ„n tidigt 1960-tal. Det kan vi lĂ€tt se. Bilarna pĂ„ kajen skriker början av 1960-talet. De togs med största sĂ€kerhet 1962. Det kan vi visa pĂ„ flera sĂ€tt. Gotlandstrafiken frĂ„n och till Skeppsbrokajen upphörde nĂ€mligen 1963. Ă ret efter â 1964 â togs den nya terminalen i bruk ute pĂ„ Lucerna.
PÄ den första bilden, med nummer 1, ser vi GotlandsfÀrjan M/S Drotten. Hon var byggd 1928 i Oskarshamn och sÄldes 1964 till Vikinglinjen pÄ à land. Akter om ligger hennes följebÄt M/S Visborg.
â Drotten hade begrĂ€nsade möjligheter att ta ombord bilar. DĂ€rför fanns alltid en följebĂ„t med, berĂ€ttar Herbert Paalberg.
Visborg har som ni kan se en sidoport för bilarna.1963 tog moderna dieselfartyg över trafiken. Det Àr ytterligare ett skÀl för att bilderna Àr frÄn 1962. Visborg sÄldes vidare.
PÄ nÀsta bild (nummer 2) kan den som ger sig tid att studera noga upptÀcka mycket av en tid som lÀnge sedan Àr förbi. Vi ska ge er lite hjÀlp pÄ traven. Bilden Àr tagen frÄn varmbadhusets tak. Den förra togs frÄn gamla tullkammarens tak som man kan se till höger, en bit framför silon.
LÀngst till vÀnster, ute vid Barlastudden skymtar VÀsterviks gamla isbrytare frÄn 1929. Strax till höger kan vi se den gamla lyftkranen, av mÀrket Krupp Ardelt, som ersatte "Osten" 1957. "Osten" ses pÄ en av de Àldre bilderna i arbete med att lassa eller lossa pÄ fartyget Edo. Kranen stod kvar in pÄ 1980-talet dÄ hon revs och blev skrot. Vidare, bort frÄn nya kajen, till Skeppsbron kan vi se de tre magasinsbyggnaderna, skjul 1, 2 och 3. Till höger kan vi skymta gamla hamnkontoret och under trÀdens tÀta grönska ana lÀsrummet för sjömÀn.
NÀrmast i bild ligger Birger Wiströms trÄlare Eleana, VK 53.
â Hon var den första trĂ„laren med caterpillarmotor. Det tyckte vi grabbar lĂ€t lite tuffare Ă€n det vanliga dunk-dunkandet, sĂ€ger Herbert Paalberg.
För om henne ligger en annan gammal bekant. Det Ă€r Zero som under mĂ„nga Ă„r trafikerade VisbyÂKlintehamnâVĂ€stervik. Hon gick bland annat med plĂ„tburkar till Klintehamns konservfabrik. I trucken pĂ„ kajen sitter en vĂ€lkĂ€nd profil i VĂ€sterviks hamn frĂ„n den hĂ€r tiden. Hans borgerliga namn var Yngve Brorsson. Men det kanske inte Ă€r sĂ„ kĂ€nt.
â Han kallades för "Topparn", sĂ€ger Herbert Paalberg.
PÄ alla fyra bilderna ser man ocksÄ hur livlig jÀrnvÀgstrafiken var pÄ kajen. Det gick flera spÄr. I Àldre tider gick spÄret upp pÄ Varvsgatan och söderut ut mot Tannin. Senare byggdes spÄr som gick lÀngs nya kajen bort till Tannin och vidare till Lucerna, Electrolux och Pappersbruket.
Vagnar som gick pÄ normalspÄr kunde naturligtvis inte köra pÄ smalspÄret. De fick lastas pÄ smalspÄrsvagnar för den sista resan till kajen. PÄ bild nummer 1 kan ni se ett exempel pÄ detta. Kylvagnen som stÄr uppstÀlld för om Drotten Àr ett sÄnt exempel.