Historien om "Ingo" kostade 25 spänn
En världsmästare kom till stan. Den gamle boxaren Ingemar Johansson lade till med sin havskryssare vid Lucernahamnen.
Boxningsvärldsmästaren Ingemar Johansson hade fått motorkrångel och gick in till Västervik för att få hjälp en julidag 1966. Arkivfoto: Sune Ekstrand
Foto: VT arkiv
Ingemar Johansson var fortfarande mycket populär sju år efter bragden i Yankee Stadium i New York där han blev världsmästare i boxning. Han slog ner sin motståndare Floyd Patterson sju gånger. Matchen var slut redan efter tre ronder. Den raka högern - made in Sweden - gjorde "Ingo" till världens mest kände svensk och en av landets genom tiderna största idrottsmän alla kategorier. Hemma i Sverige följde tre miljoner VM-fajten i radio. Världsförbättrarna på Sveriges radio vägrade sända, så Svensson fick lyssna på radio Luxemburg. Den berömda midsommarnatten 1959 brakade televerkets växel samman när 15 000 göteborgare ringde för att beställa telefonväckning. Tidningarna tryckte extraupplagor och slog upplagerekord. Hysterin var formidabel. Så när en dam ringde till tidningen och undrade om redaktionen visste vad som hände på Lucerna (hon var beredd att berätta för 25 kronor) så beordrades den unge fotografen Sune Ekstrand ut när man fick klart för sig vem som gått i land. - ÅK, sa chefen, berättar Sune. När Sune Ekstrand kom ut till Lucerna mötte han "The Champ" med sällskap på havskryssaren SCORPION III. De hade sökt sig till hamn på grund av motorkrångel. En av båtens dieselmotorer gick inte som den skulle. - Jag tipsade dem om att ta kontakt med verkmästare Jansson på Volvo, berättar Sune. "Ingo" var på väg från Stockholm till Göteborg när han tvingades in till Västervik. Men han tog det hela med jämnmod, kan vi läsa i tidningen. "Den nyblivne boxningspromotorn var på ett strålande humör där han gick omkring på däck iklädd jeans och mockajacka". Båten var nyligen inköpt i Finland. Priset var hemligt. Men den förenade "expertisen" vid kajen uppskattade att hon var värd runt 100 000 kronor. "Så nog förstår man att Ingemar står sig gott trots att det är många år sedan han lämnade ringen". VT lät sig imponeras av havskryssaren som hade två dieselmotorer om vardera 220 hästkrafter. Skrovet var cirka 15 meter långt. Under fördäck fanns manskapshytter och under akterdäck sovhytter. Ett möblerad pentry med heltäckande matta och "tjusiga möbler" hörde också till utrustningen, liksom en rad finesser som ekolod, radio och brandstege - minsann... SCORPION III var inte alldeles ny. Men Ingemar Johansson var mycket nöjd med henne. - Hon kan väl duga att guppa omkring i under månaderna i Sverige, sa "Ingo" som vid den här tiden bodde med familjen i Schweiz. Efter några timmar var motorfelet lagat och Ingemar Johansson med sina två besättningsmän styrde ut över Lucernafjärden med kurs mot Göteborg där hustru Birgit och "ungarna" väntade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!