Han låter allmänheten övervaka Sverige

Har du tittat på VT:s webbkameror eller kanske kameran som visar kön till varuhuset i Ullared? Mannen bakom internetsidan webbkameror.se hittar vi i Gamleby. - Det är viktigt för mig att det uppfattas positivt och inte som övervakning, säger han.

Demonstration av ett av sina favorittrick, den brinnande plånboken.

Demonstration av ett av sina favorittrick, den brinnande plånboken.

Foto: Staffan Eliasson

Västervik2010-08-09 00:00

På en gård utanför Gamleby hittar vi Mats Pettersson. Han är entreprenören bakom sidan webbkameror.se som är Sveriges största webbportal för webbkameror. Ja den är kanske till och med den enda om man bortser från sidor som listar vilka kameror som finns utplacerade i landet. På dessa listor hamnar nämligen flera av Mats kameror.

Embryot till affärsidén föddes när han satt och åt på restaurang Gondolen i Katarinahissen i Stockholm. När ägaren Erik Lallerstedt kom fram presenterade Mats sig själv och sin idé. "Med den här utsikten borde du ha webbkameror." "Vad är det?" fick han till svar.

- Jag började då med tre olika kameror på Gondolen och fick så mycket positiv respons att jag ville fortsätta, säger han.

Det här var för fem år sedan. Nu visas över 500 kamerabilder från norr till söder på webbplatsen. Men sagan kunde ha varit oskriven om Mats hade valt att hoppa på ett toppjobb på ett av landets största medieföretag. Ett jobb som han har blivit erbjuden två gånger.

Men det hela började på 1980-talet när Mats Pettersson började verka inom IT-branschen. Han var bland annat med om att ta fram Annonsportalen som var föregångaren till Blocket. Det slutade dock med att en viktig finansiär drog sig ur.

Han har även jobbat inom Aftonbladets IT-avdelning med att driva system för den tryckta tidningen. Senare var han med och byggde upp och drev Mediearkivet som är ett arkiv där flera stora dagstidningar sparar sina texter.

Det ledde fram till jobberbjudandena som skulle ha minimerat chanserna för webbkameror.se. Han blev uppringd vid två olika tillfällen av två olika chefer på Aftonbladet och erbjöds jobbet som affärsutvecklare för aftonbladet.se. Båda gångerna tackade han nej.

- Det hade varit jättekul att jobba för en tidning. Det är en produkt som ska ut varje dag så det blir korta beslutsvägar, vad jag kallar rock n roll, säger han.

- Men jag tyckte att det var mer spännande att arbeta själv med egna projekt. Som entreprenör brinner jag för att förverkliga olika affärsidéer.

Och hans senaste idé handlade om övervakning. Han skrev en offert till en upphandling som länstrafikbolaget i Stockholm, SL, utlyste. Mats lade ner över 300 timmar på att formulera sitt anbud om övervakning i tunnelbanevagnarna och på perrongerna, ett arbete som han är väldigt stolt över. Men hans bud vann inte.

- Jag blev en erfarenhet rikare men det var tur att jag inte tog hem upphandlingen. Det är klart att det hade varit jättekul men då hade jag bara fått jobba med det. Och det är roligare med marknadsföring än att övervaka bovar.

För det är marknadsföring det handlar om för alla företag som finns med på webbplatsen. Allt handlar om exponering, som han uttrycker det. Bland samarbetspartnerna finns flera golfklubbar, skidanläggningar, olika byggprojekt och till och med djurparker där man hamnar mitt i tigerburen.

Sidan är välbesökt. I år har besöksantalet varit omkring 800 000 per månad. Av dessa är över
200 000 unika, ett viktigt mått för annonsörer för att få reda på hur många olika personer som besöker en webbplats.

Varför är det så många som tittar på kamerabilderna?
- Vissa tycker att det är kul med djur. Någon drömmer sig bort till golfbanan när han jobbar. Man vill åt en atmosfär. Själv har jag inget behov av att övervaka. Jag tycker i stället om att drömma mig bort till exempelvis Visby.

Vid sidan av arbetet med företaget så tycker han om att träna på sitt trollande, en talang som han endast praktiserar för släkt och vänner.

- Men jag gör det för lite. Jag gillar partytrick och har en favorit med en brinnande plånbok. Om man sitter ett sällskap på en restaurang så säger jag att jag kan ta notan. När jag plockar fram plånboken och ska betala kyparen så börjar den plötsligt att brinna. Det ger härliga reaktioner.

Men det är sällan som han får en stund över för sin hobby. Jobbet upptar nästan all vaken tid med uppdatering av sidan och utskick av offerter.

Kanske skulle han trolla lite så att annonspengarna rullar in. För att driva online-företag är inte det lättaste i dag när alla vill ha allt gratis.

- Så som internet fungerar måste man finansiera med någon form av reklam. Men det är en utmaning att kunna få det att gå runt på bara reklam, säger optimisten Mats Pettersson, som alltid ser möjligheter i stället för problem.

Personligt

Namn: Mats Pettersson

Ålder: 47

Familj: Sambo och dotter

Bor: Gamleby

Intressen: Musik, konserter, partaj

Okänd talang: Trolleri

Livsfilosofi: Ser möjligheter i stället för problem

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om