Formgivare med smak för 50-talet

En kreativ mångsysslare. Så går det att beskriva Niklas Wrångberg från Västervik. Han driver enmansföretaget Position, en reklambyrå som sysslar med reklammaterial, logotyper och grafiska profiler åt företag.

Grafisk formgivare. Niklas Wrångberg driver reklambyrån Position och arbetar bland annat med att ta fram logotyper åt företag. Dagligen ser många Västerviksbor de skyltar han har formgett.

Grafisk formgivare. Niklas Wrångberg driver reklambyrån Position och arbetar bland annat med att ta fram logotyper åt företag. Dagligen ser många Västerviksbor de skyltar han har formgett.

Foto:

Västervik2006-01-30 00:25
På en stringhylla i reklambyråns Positions lokaler står en Elvis-figur, små seriefigurer med Tintin i spetsen och Jesus som action-figur. Det kitschiga är något som inspirerar Niklas Wrångberg i hans arbete som grafisk formgivare. Och just Elvis är en stor idol.
- Jag är nog lite av ett Elvisfreak. Las Vegas är ett drömresemål - att se kopplingen mellan Elvis och denna bisarra stad med allt glitter, säger Niklas.
Inspirerar gör också 50- och 60-talet, med sina svulstiga färger. Då fanns det en optimism som var bra för kreativiteten, säger han.
För några år sedan gav han därför ut ett hyllningshäfte till just det formspråk som fanns under denna tid. Nerlagda bensinstationer och gamla livsmedelsaffärer på landsbygden, bensinpumpar och neonskyltar från Västervik och byarna runtomkring finns dokumenterade i häftet.
- Nu arbetar jag med ett nytt bokprojekt tillsammans med några vänner. Det är för tidigt att avslöja några detaljer än, förutom att också det har en lokal anknytning.

Sitt företag beskriver han som en traditionell reklambyrå med inriktning på tryckta medier. Reklambroschyrer, logotyper och grafiska profiler är några av de produkter som Position arbetar med.
Många av de skyltar och logotyper vi dagligen ser i stadsbilden har just Niklas Wrångberg formgett. Bland kunderna finns nämligen både Västerviks speedway, kommunen, Vissamlingarna och Valstadsskolan. Plus en mängd privata företag, som Slip Naxos och klädesaffären Carl-Otto.
- Det är särskilt kul i en mindre stad som Västervik där många ser de logotyper man gör.

Reklam har Niklas Wrångberg arbetat med sedan han slutade på Västerviks gymnasium i början av 1990-talet. Då fick han en lärlingsplats på Sjöbergs Reklam i Västervik, vilket senare ledde till en fast anställning.
När företaget gick i konkurs några år senare startade Niklas och några kollegor reklambyrån Position. Sedan 2002 driver han företaget helt själv.
- Som ensamföretagare går det inte en dag utan att jag tänker på företaget. Och eftersom det är ett kreativt yrke jag har så kan jag få idéer när som helst på dygnet, när jag ska somna till exempel eller när jag är ute och promenerar. Man får nog säga att yrket har blivit en livsstil, säger han.

Och idéerna är många. Vissa blir av, andra inte.
- När jag får en idé så känner jag ofta att jag verkligen måste genomföra den. Jag har nog en lockelse att testa nya saker, säger Niklas.
Ett av de senaste projekten är ett samarbete med fotografen Johnny Franzén. Tillsammans har de tagit fram områdeströjor för Långrevet, Kvännaren, Stenhagen och Reginelund.
- Vi vill undersöka kopplingen mellan storstäder och småstäder. I större städer finns det tröjor där namnet på vissa områden står skrivna. Nu finns det här i Västervik också.
- För tillfället säljer Stenhagen bäst, men fråga mig inte varför, säger Niklas.
Just samarbetet med andra lokala företagare ser Niklas Wrångberg som väldigt viktigt. Särskilt i en mindre stad som Västervik. I stället för att prata om konkurrens är det bättre att hjälpa varandra med tips och råd.
- Jag skulle säga att det funkar väldigt bra i Västervik, bättre än i många andra städer. Alla tjänar på att samarbeta och ta en liten del av kakan. Jag tycker att det ser bra ut inför framtiden, särskilt med det nätverkstänkande som finns.

Intresset för det grafiska har funnits där sedan mellanstadiet. Bild var alltid favoritämnet under skoltiden. Att uttrycka sig genom färg och form, men också med ljud och musik, är något som alltid har lockat.
- Jag har nog en kreativ ådra i mig, även om jag inte vet vart jag har fått den ifrån, säger han.
Medan hans kompisar efter gymnasietiden flyttade från Västervik för att studera vidare blev Niklas Wrångberg kvar i stan. Visst, säger han, har han längtat härifrån då och då, men arbetet har gjort att han har stannat.

- Det är så klart jobbet som har styrt. Nästan alla i åldersgruppen 20 till 30 flyttar ju härifrån, men jag blev kvar. Det är reklam jag vill syssla med och eftersom jag fick en lärlingsplats direkt efter skolan så stannade jag i Västervik.
- Men det är klart, ibland måste man ju åka härifrån. Jag reser gärna till andra städer där utbudet av kultur är större. När det gäller konserter, teater, konst och bio finns det ju vissa begränsningar i utbudet i Västervik.
Porträttet
<P><STRONG>Namn: </STRONG>Niklas Wrångberg Ålder: 33 <STRONG>Familj:</STRONG> Sambo och hennes dotter Bor: Villa i Reginelund <BR><STRONG>Favoritmat:</STRONG> Nasi goreng <STRONG>Fritidsintressen:</STRONG> Resa, spela musik, planera nya projekt <BR><STRONG>Blir glad av:</STRONG> När förväntningarna blir verklighet <BR><STRONG>Det bästa med Västervik:</STRONG> Mina många vänner</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om