Flitigt filmande Fröling men sällan på teaterscen

Hon står ofta framför filmkameran. Lånar frekvent ut sin svenska röst åt animerade filmfigurer. Och medverkar flitigt i Radioteatern. Det är dock mera sällan som skådespelerskan och blivande 55-åringen Ewa Fröling numera visar sig på en svensk teaterscen.

Samarbete över gränserna. Just nu spelar Ewa Fröling in en film tillsammans med den danske regissören Carsten Brandt. Foto: Stefan Bladh/Scanpix

Samarbete över gränserna. Just nu spelar Ewa Fröling in en film tillsammans med den danske regissören Carsten Brandt. Foto: Stefan Bladh/Scanpix

Foto:

Västervik2007-08-04 00:25
Senast var hösten 2005 när hon gjorde huvudrollen i Kristina Lugns tragikomiska pjäs Vera på Dramaten. Det hade då gått tio år sedan förra scenframträdandet i Måsen på Upsala stadsteater. Och sexton år efter att hon som Jenny i Tolvskillingsoperan gjort lysande sorti från nationalscenen som hon hade varit fast knuten till sedan 1977.
I tidningsintervjuer inför comebacken lät frilansande Ewa Fröling förstå att den långa scenfrånvaron till alla delar inte varit självvald.
Kaos i det privata hade tagit både tid och kraft från arbetet. Och:
- Telefonen har inte ringt så ofta.
Ett faktum som även har sin grund i att såväl klassisk som modern dramatik lider en skriande brist på bra, ömsinta roller för kvinnliga skådespelerskor som passerat de trettio:
- Allt handlar om pengar, konstaterade skådespelerskan krasst.

Även om tillfällena att se henne i aktion på scenen varit få på senare år betyder det inte att den mångsidiga aktrisen, som under den tre decennier långa karriären bland annat sjungit in en cd med Lars Forsell-visor och undervisat på Teaterhögskolan, varit overksam. Framförallt har det handlat mycket om film för Ewa Fröling som år 1982 fick sitt stora genombrott som den magnifika biskopsänkan i Ingmar Bergmans sista biofilm Fanny och Alexander .
Internationellt uppmärksammad blev hon även fyra år senare och därtill prisbelönad som bästa skådespelerska vid filmfestivalen i Rouen - för "Demoner". En thriller som bygger på Lars Noréns pjäs med samma namn och som 1986 omvandlats till film av den danske regissören och dramatikern Carsten Brandt.

Nu, två decennier senare, har Ewa Fröling och Carsten Brandt återupptagit samarbetet i den kommande långfilmen Den milde smerte. Ett relationsdrama om en pank och desperat dansk filmregissör som stjäl ett filmmanus och gömmer sig i Sverige för att göra Filmen han alltid drömt om.
Arbetsron störs dock av Ewa Frölings uppdykande rollfigur som dragit sig undan för att slicka såren efter ett kraschat äktenskap. Filmen, som är en dansksvensk samproduktion, beräknas få premiär i oktober nästa år.
Innan dess, nu i augusti, är det dock dags för premiärvisning i Köpenhamn för ännu ett dansksvenskt filmsamarbete nämligen Ole Bornedals Kaerlighed på film där Ewa Fröling bland annat har sällskap av Dramaten-kollegan Rebecka Hemse.
Dessutom har tyska kultkriminalserien Tatort - med inspelningsstart 1970! - spelat in ett femtioelfte avsnitt betitlat Man överbord. I rollistan fanns bland annat Peter Haber och Ewa Fröling. Om den sistnämndas rollfigur vet vi inte mer än att hon begåvats med det något bestickande namnet Eveline Wallström. Sannolikheten att denna dam dyker upp i en svensk tv-ruta vad det lider lär dock vara stor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om