De usla och elÀndiga

VĂ€stervik2014-04-25 23:54
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nyligen utsÄg tidningen Svensk Historias lÀsare Ärets historiebok 2014. Det blev boken Usla, elÀnda och arma, en antologi av ett antal svenska historieforskare. Samtliga artiklar handlar om utsatta mÀnniskor pÄ samhÀllets botten under historisk tid. De fattiga och sjuka, de vansinniga, löskefolket som inte kunde försörja sig, brottslingarna och tiggarna.

En annan bok i Àmnet Àr De bortglömdas skuggor av Karin Edvall, som berÀttar om utsatta kvinnor under 1700- och 1800-talet.

Att de Àr mÄnga, det vet vi som slÀktforskar. Fattiga backstugusittare, skröpliga och sjukliga torpare, sÀkert ofta utslitna i förtid av hÄrt arbete, handikappade av skador och sÄr som inte lÀkte. Som Karl Oskars far som fick en sten pÄ foten och sedan blev invalid och inte kunde sköta gÄrden lÀngre.

De skyddsnÀt vi har i samhÀllet i dag fanns inte förr, utan man fick lita till medmÀnniskornas barmhÀrtighet. Och den fanns, tro inte annat.

I husförhörslÀngderna skriver prÀsterna anmÀrkningar om sina församlingsbor, i kolumnen för sÀrskilda upplysningar. Det Àr hÀr sÄdana hÀr omstÀndigheter kommer fram.

Vi kan till exempel lÀsa om drygt femtioÄriga Stina Svensdotter som Àr "obotligt sjuk af lungsot" och hennes son Anders i 20-ÄrsÄldern, som Àr sjuk och oförmögen till arbete. De bor pÄ torpet Ekhult under TrÀstad i Blackstad pÄ 1830-talet.

I backstugan Nytorp i Gladhammars socken bor vid samma tid den utfattiga Ă€nkan Kajsa Lisa Jansdotter och hennes vuxna dotter Lovisa som Ă€r ”mycket sjuklig och till tjĂ€nst oförmögen” enligt prĂ€sten.

DrĂ€ngen Carl Lund pĂ„ Tyllinge sĂ€teri i Dalhem Ă€r sjuk och oförmögen till arbete redan vid 25 Ă„rs Ă„lder. ”Hyses av barmhĂ€rtighet” skriver prĂ€sten.

Hur gick det för arbetaren Carl Johan Möllstedt och hans lille son Johan Alfred? PÄ 1850-talet fanns familjen pÄ Stora RÀtö i Lofta socken. Carl Johan dömdes till vatten och bröd i 15 dygn för att ha misshandlat sin husbonde. I juli 1851 dömdes hustrun Anna till vatten och bröd i sju dygn för att hon tjuvmjölkat en ko. Bara tre mÄnader innan hade hon fött parets yngste son, sÄ kanske var de utan mat och hon ville inte se barnen svÀlta.

1856 dog hon och Ă€ldste sonen, född 1845, dog Ă„ret efter. NĂ€r det bara Ă€r Carl Johan och en sexĂ„rig son kvar av familjen försvinner de ur kyrkboken och antecknas ”pĂ„ socknen”. Det vill sĂ€ga att prĂ€sten inte vet var de finns lĂ€ngre. Kanske drog de runt och tiggde.

Anteckningarna gjorde prÀsten förmodligen för att ha som underlag för att fördela fattighjÀlpen i socknen och för beskattningen. Den fattige behövde inte betala skatt.

PÄ kyrkstÀmman beslutades om fattighjÀlp, innan det blev en kommunal angelÀgenhet i modern tid. LÀser man kyrkstÀmmoprotokoll kan man se att det finns mÄnga exempel pÄ hjÀlpsamhet och barmhÀrtighet gentemot de elÀndiga och sjuka. Men fattighjÀlpen var nog ofta ganska slumpartad, beroende pÄ vilken socken man bodde i. Det kunde skilja rejÀlt mellan den hjÀlp som gavs.

Att ge till fattiga tror jag ocksÄ ansÄgs nobelt och fint. Kanske sÄg man det oftast som en olycka för dem som var fattiga, Àven om det ocksÄ var sjÀlvklart att de skulle förbli fattiga och inte höja sig över sin plats.

LĂ€s mer om