Kanske är det inte konstigt att Dawid Dawod studerar till industridesigner. Pappan Amar är konstnär, och mamma Maria är ingenjör. Klart att det skulle bli ett yrke som kombinerar form och kreativitet med industriell konstruktion.
– Min familj är intresserad av det estetiska. Mina föräldrar letar gärna efter vackra föremål i antikhandlar, säger han, när vi sitter i familjens kök i Piperskärr och utanför Västervik och dricker kaffe.
Han berättar om hur han tidigt började använda datorn för bildskapande. Däremot har han aldrig någonsin försökt måla en vanlig tavla.
Han funderar lite till, och så skrattar han till.
– Det började nog med att jag sommarjobbade på Materialmännen.
Byggvaruhandeln sålde vitvaror av märket Gorenje. Dawid började blädda i en av broschyrerna där en serie designad av fransmannen Ora-Ïto presenterades.
– Senare har jag förstått att han är ett av de stora namnen i branschen.
I broschyren presenterades designern, och för Dawid blev det en aha-upplevelse när han förstod att det fanns ett yrke där man både fick jobba med det estetiska och skapa mervärden för dem som skulle använda produkterna.
– Jag tyckte att det var sjukt coolt.
Sedan dess får man säga att det har gått som på räls för Dawid Dawod. Han har pluggat industridesign i tre år på Lunds Universitet, och bygger på för att få en magisterexamen i Umeå. Industridesignutbildningen i Umeå räknas till en av världens bästa.
På utbildningen talas det engelska, till det kommer att Dawid tagit ett sabbatsår med praktik på flera olika företag runt om i världen.
Under intervjuns gång nämner han en rad varumärken som han gjort uppdrag åt. Långt ifrån allt lär komma i produktion. I många fall tar företagen in studenter på praktik för att i projekt ta fram skisser och idéer för långt fram i tiden.
– Titta på bilindustrin. De gör konceptbilar som görs bara för att spänna musklerna och visa att man är ett kreativt företag som tänker framåt. Så börjar man tänka i fler branscher, säger Dawid Dawod.
Industridesign handlar inte bara om det estetiska – det handlar minst lika mycket om att sätta sig in i användarens behov. Dawod visar upp ett projekt där han fått ett pris. Det var ett samarbete med Atlas Copco som tillverkar utrustning för gruvindustrin. Uppdraget bestod i att designa ett fordon som skjuter in bultar i urberget.
Målet var att skapa ett fordon som ökar säkerheten för gruvarbetarna.
Dawid Dawod fick sätta sig in i hur arbetet gick till. Det visade sig att gruvarbetarna som regel sitter säkert när de sitter inne i fordonet. Olyckorna inträffar när de får gå ut och justera bultarmen. Då är de oskyddade för nedfallande stenar.
Slutresultatet blev en maskin med en infällbar bultarm så att underhållsarbetet kan göras i skydd av maskinen.
Studierna har betytt att han det senaste året levt ett liv i kappsäck. Han har jobbat åt Toyota och Husqvarna, och samarbetat med Porsche Design i Österrike. När vi träffar honom är han hemma i Västervik och väntar på visum till USA. Där ska han genomföra en praktik på designbyrån Teague som arbetar åt flygjätten Boeing.
– Jag vet inte så mycket om vilka arbetsuppgifter jag kommer att få. Jag tror att det kommer att handla om flygplansinteriörer.