Dagarna och veckorna för omläggningen dränktes det svenska folket av trafikpropaganda. Tidningarna skrev spaltmil och gav goda råd i en lätt mästrande ton. Lennart Hyland hade en uppesittarkväll i teve som pågick i fem och en halv timme.
I radion spelades Peter Himmelstrands "Håll dig till höger, Svensson", till leda. Vi skolungar kom inte heller undan propagandaapparaten. Vi gnuggades med extra trafikundervisning och fick på måndagen efter omläggningen skriva uppsats om vår första dag med högertrafik. Det var inte speciellt kul.
Harry Larsson, som vi lånat den här bilden av, har andra minnen av omläggningen. Han jobbade på gatukontoret vid den här tiden. Natten till den 3 september var han ansvarig för skyltningen vid Infarten. Kommunen hade 70 man ute på vägarna för att göra övergången så smidig som möjlig.
- Tidigt på morgonen, vid fem ungefär, var vi klara. Kommunen bjöd på kaffe och smörgås på materialgården. Det är vid det tillfället som den här bilden togs, minns han.
Det var mycket som var förberett sedan tidigare. Gatukontoret drog igång sitt stora pådrag vid midnatt natten mot söndagen. Vägmärken skulle avtäckas, trafikledarmärken vändas och pilar skulle slutmålas med mera.
Dagen H hade också dragit igång ett gigantiskt polispådrag. Det var det största som förekommit i landet. Bara i Västerviks polisdistrikt jobbade 70 man från polisen tillsammans med 23 militärer vid övergången.
Övergången gick på det hela taget bra. Västerviks polisdistrikt, det vill säga från Mörlunda i söder till Valdemarsvik i norr till och med Blackstad i väster, hade inte en enda trafikolycka att rapportera. I Västervik körde man lugnt och sansat, som om man hade "haft bilen fullastad med ägg".
Sveriges politiker hade diskuterat en omläggning länge, redan 1927 tillsattes en kommitté första gången för att utreda kostnaderna. Men det tog sin tid. 1955 hölls en folkomröstning. Vänstersidan vann med 82,9 procent. Högersidan fick 15,5 procent och 1,6 procent av rösterna var blanka. Valdeltagandet var lågt, 53,2 procent
Så den 10 maj 1963 beslutade Sveriges riksdag att vi skulle gå över till högertrafik 1967. Ja-sidan vann med 294 röster mot 50.