Anders Hägerström fick pris av kungen

Anders Hägerström, uppvuxen i Solstadström, fick häromdagen ta emot ett pedagogstipendium från Kungliga Musikaliska Akademin. Priset överlämnades av kungen.

Anders Hägerström tar emot priset ur kungens hand.

Anders Hägerström tar emot priset ur kungens hand.

Foto: Dag Krafft

Västervik2012-12-04 10:35

Göran Lagervalls Pedagogstipendier delas varje år ut till två personer ”för betydelsefulla insatser inom det musikpedagogiska området och med särskild hänsyn tagen till utveckling och förnyelse av såväl den obligatoriska som den frivilliga musikundervisningen bland barn och ungdom”. Stipendierna är på 25 000 kronor vardera.

En av dem som fick pris i år var Anders Hägerström, uppvuxen i Solstadström, men sedan mer än 30 år tillbaka bosatt i Stockholm, där han är verksam som pianopedagog vid Botkyrka kulturskola.

Prisutdelningen ägde rum häromdagen vid Kungliga Musikaliska Akademins årliga högtidssammankomst, och prisutdelare var kung Carl XVI Gustaf.

Motiveringen till att ge Anders Hägerström ett av stipendierna lyder som följer: ”en unikt mångsidig pedagog som förutom en mycket gedigen pianometodik använder sig av såväl jonglering som idrottspsykologi i arbetet med att forma trygga elever som med hög kvalitet kan prestera på toppen av sin förmåga.”

Varför just jonglering?

– Det är bra för koordinationen och koncentrationen. Spela piano är i allra högsta grad koordination. Sedan är det bra för självförtroendet också att kunna jonglera, säger Anders Hägerström.

Han tillägger att det inte är så svårt som man tror att jonglera, men man ska inte börja med alla tre bollarna, utan först en, så man lär sig tekniken. Det gäller nämligen att kasta upp den på rätt sätt, så man får tid på sig.

Idrottspsykologi, som Anders också använder sig av, hänger ihop med att han länge varit aktiv i sportens värld. Förutom att han själv spelat innebandy, var han under åren 1995–2001 förbundskapten för det svenska herrjuniorlandslaget i samma sport.

Kunskaperna därifrån har han tagit med sig in i arbetet som pianopedagog. Det handlar om självförtroendeträning, positiva målbilder och att skapa motivation. Han ser likheter mellan matcher och konserter. I båda fallen handlar det om lång och målmedveten träning och att vara bra när det verkligen gäller.

Lärarens bemötande är också viktigt, liksom att ha en stark tilltro till elevens förmåga, anser Anders Hägerström.

– Jag tror att min inställning till eleven och attityd som lärare har en avgörande betydelse för elevens utveckling.

Personligt

Namn: Anders Hägerström

Ålder: 53 år

Bor: kyrkbyn i Norsborg, söder om Stockholm

Familj: gift med Margaretha, tre vuxna bonusbarn

Intressen: musik samt sport i allmänhet och innebandy i synnerhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om