"Drickabåten" lever i mångas minne

Lunch. Nils-Gunnar bengtsson tar en lunchmacka och en Kornett under färd 1971.

Lunch. Nils-Gunnar bengtsson tar en lunchmacka och en Kornett under färd 1971.

Foto:

Profil2015-11-13 04:00

Under båtsäsongen, vår och höst, har hon legat på sin plats längst ut på träbryggan mitt i Fiskarehamnen under 65 år. Under sommarmånaderna 1950 till och med 1976 åkte hon runt i skärgården och levererade malt och läskedrycker till de som vistades i skärgården. Det är alltså "drickabåten" Kornett jag skriver om.

Sedan slutet av 1970-talet är familjen Bengtsson ägare till båten. Därför ligger hon ofta på Hasselö om somrarna. Men hon kan också ses på Hasselörodden där hon varit följebåt under många år.

Försäljning av drycker från Centralbryggeriet (CB), via båt, startade förmodligen 1947 eller 48. Kornett var inte byggd då. Willy Andersson på Nävelsö använde sin egen fiskebåt, men omfattningen ökade snabbt. Det fanns bland annat – minst – fem affärer i skärgården på den tiden. Drycker levererades till affärerna och fler familjer blev sommarboende i skärgården. Den som drev projektet, att serva skärgården med läsk och andra drycker, var vår far Bertil Bengtsson som då var kamrer på CB och sedermera chef på Pripps.

1949 beslutades att bygga en båt som var mer anpassad för att transportera drickabackar i. Båten byggdes på Lindnäs varv – i närheten av Figeholm – 1949 och levererades 1950. En Seffle, så kallad råoljemotor, installerades. Båten döptes till Pilo efter namnet på en pilsner från den tiden.

Öarna i skärgården som besöktes av Kornett (hon döptes om på 60-talet när Pilo försvann och ersattes av lättölet Kornett) vara väldigt omfattande från Stora Askö i norr till Vinö i söder och de flesta bebygga öar däremellan.

1961 var det dags att byta motor då den gamla efter flera haverier gjort sitt. Inte så konstigt kanske, då båten var igång mellan 06:00 till 21:00 fem-sex dagar i veckan, från början av juni till slutet av augusti. Jag räknade ut, att i slutet av 1960-talet när jag körde båten några år, att den sammanlagda sträckan jag körde en säsong var cirka 2 000 distansminuter. Sträckan runt Sveriges kust är cirka 1 300 distansminuter. Antalet flaskor som levererades under en säsong till boende på öarna och affärer var cirka 90 000 – vikten över 50 ton. Detta skulle lastas och lyftas ur båten plus alla tomglas som skulle tillbaka andra vägen.

Vi hoppas att hon kommer att ligga kvar i hamnen många år, då vi och mamma Maj varje år lägger ner mycket arbete för att underhålla Kornett.

På väg. Skeppsbrofjärden förmodligen efter lastning i Fiskarehamnen många tombackar tyder på att det är i augusti då det blir många tomglas som skall åter till bryggeriet. Johan Bengtsson var med pappa Bertil som hantlangare och Hopp i land Kalle.
På väg. Skeppsbrofjärden förmodligen efter lastning i Fiskarehamnen många tombackar tyder på att det är i augusti då det blir många tomglas som skall åter till bryggeriet. Johan Bengtsson var med pappa Bertil som hantlangare och Hopp i land Kalle.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om