Guldsmedens Safir – en riktig ädelsten

Petterssonbåten Safir byggdes 1921 på Liljeholmens varv i Stockholm. Hon var beställd av guldsmeden Gustaf Francke i Västervik. I dag ägs hon av bröderna Conny och Hans Gustavsson.

Lusttur. Familjen Francke ute på en tur i Västerviks skärgård på 1920-talet. Till vänster guldsmed Gustaf Francke och till höger sonen Gustav Francke. Sällskapet i bakgrunde vet vi i namnen på.

Lusttur. Familjen Francke ute på en tur i Västerviks skärgård på 1920-talet. Till vänster guldsmed Gustaf Francke och till höger sonen Gustav Francke. Sällskapet i bakgrunde vet vi i namnen på.

Foto:

Pettersson2014-10-13 04:48

Båtkonstruktören C G Pettersson har gått till historien som mannen som satte svenska folket i sjön. Han var en legendar redan under sin livstid. På hans tid fanns det inga varv som byggde båtar i stora serier. Om man var spekulant på en båt gick man till en konstruktör och förklarade sina önskemål. Så gjorde Gustaf Francke i Västervik. Hans guldsmedsaffär hade gått bra under kriget och några år till.

– I slutet av 1920-talet blev han sjuk och båten försvann ur familjens ägo, berättar hans barnbarn Lennart Francke som under sin barndom och uppväxt fick höra många historier om Safirs öden och äventyr.

Familjen Francke sålde båten till "guldsmedspelle" Petersson. På 30-talet ägdes hon av Sigfrid Svensson på Rosavilla, sedan av Gillis Svensson, som vi tror var svetslärare.

Sommaren 2008 fick Lennart Francke till sin stora överraskning och glädje återse Safir i fiskarehamnen när Hans Gustavsson lagt till med sin båt. Lennart Francke frågade:

– Är det här Gustaf Franckes gamla Petterssonbåt?

– Javisst, svarade Hans som har koll på ägarlängden.

Hans och Conny är den sjätte ägaren till Safir. Conny kom med i bilden alldeles nyligen. Men Hans har ägt Safir sedan 1998 då han köpte båten av Ebbe Garlén.

Ebbe hade ägt båten sedan 1957. Hans fru var från Björkö där familjen hade sommarnöje under många år.

– Hon gick nästan dit av sig själv, skojar Hans.

Bröderna Gustavsson är två herrar med sjön i blodet skulle man kunna säga. De är söner till Evert Gustavsson som var maskinist på isbrytaren Västervik. Grabbarna har gått i sin fars fotspår. Conny är pensionerad sjöman. Hans jobbar fortfarande på en lastbåt i Östersjötrafik.

Sommaren som gick blev en förlorad sommar. I samband med sjösättningen kom det in vatten genom ett rosthål och motorn lade av. Men nu har man hittat en ny.

– Vi har hittat en fin Albinmotor på Blocket, berättar Conny.

Så vintern ska ägnas åt att renovera den gamle Petterssonsbåten. Hon är för övrigt äldre än Västerviks Motorbåtssällskap – bara en sådan sak gör ju henne lite extra intressant. Conny och Hans vill också ta tillfället i akt och rikta ett stort tack till Evert Niklasson i Vållingebo för all hjälp han gett dem.

– Han hjälper oss med allt, säger bröderna Gustavsson.

bengt.faleij@vt.se

0490 66608

C G Pettersson

Carl Gustaf Pettersson (1876–1953) kallades oftast bara CGP. Han anses som en av de verkliga motorbåtspionjärerna i Sverige. Han hade ett brinnande intresse för båtar och dess former. Efter avslutade studier och ingenjörsexamen var han ägare och anställd på flera båtfirmor. Han valde att rita sina båtar långa och smala därför att sådana skrov gjorde minsta motståndet i vattnet. Han ritade över 1000 båtritningar. Han ritade dock inte bara ruffbåtar. Från hans ritbord kom det också segelbåtar, isjakter, salongsbåtar och några motorkryssare. Han ritade också arbetsbåtar, fiskebåtar med flera.

Källa: CGP-Sällskapets hemsida

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om