Med Lennart Fredriksson har Västerviks kommun och Skolsverige mist en av de största förespråkarna för alla barns rätt till en trygg och bra skola. ”Lennart – barnens vän” var rubriken i tidningen när Lennart tillträdde som barn- och utbildningschef. Journalisten hade förstått.
Med sin närmast unika kompetens att förena kunskap om ekonomi och organisation med utveckling, skapade Lennart ett stimulerande, tillåtande och stödjande ledarskap. Ständig förbättring var ett ledord. Den position som en av Sveriges främsta pedagogiska kommuner som började med skolchef Nils Westberg, befästes och utvecklades under Lennarts ledning. Många var de studiebesök som Västervik fick ta emot. Ett från Skolverkets generaldirektör, som på plats ville ta del av rektorers och förvaltningsledningens pedagogiska insatser som han hört talas om.
När rektorerna och vi i utvecklingsfunktionen formulerade ”Lusten att lära” som motto, så var Lennarts bidrag ”Rätten att lyckas”. Detta uttrycker hans insikt om skolan som demokratins grundval. Varje barn ska, oberoende av bakgrund och föräldrastöd, genom kommunens förtroendevalda politiker garanteras sin rätt att få förutsättningar att lyckas.
Lennart förmåga att under sin tid som skolchef, som inspektör i Skolinspektionen och nu i arbetet inom vårt gemensamma företag Systematisk Skolutveckling AB, analysera verkligheten och komma ut med konstruktiva lösningar, har alltid imponerat på omgivningen. Nyligen har Lennarts kunskap om hur medel till ensamkommande flyktingbarn ska fördelas efterfrågats av flera kommuners skolansvariga, eftersom dessa tilldelade statliga pengar till största delen istället använts till att täcka kommunala underskott. Vid sin bortgång var han i färd med att, som en del i ett regeringsuppdrag för bättre skola, förbereda sin processledning av två västergötska kommuner så att alla deras elever ska nå målen.
Lennarts unika kompetens att i enkla ord sätta fingret på det avgörande har väckt uppmärksamhet var helst han befunnit sig; i klassrummet, i statliga skolmyndigheter eller i skolpolitiska sammanhang. Det är många som nu kommer att sakna Lennarts kompetens och engagemang. Samtidigt som han lämnat ett stort tomrum efter sig, finns hans tankar kvar att ta tillvara. Ett sätt att hedra Lennart är att se till att ”Rätten att lyckas” inte stannar vid en vision, utan blir verklighet.