Den stationära lyftkranen, ”Osten”, fick naturligtvis sitt namn efter utseendet. Det behöver man inte vara raketforskare för att inse. ”Osten” tjänade i hamnen under 50 år – mellan 1907 och 1957 då den revs.
Den var byggd efter en förebild från Hamburg och var handdriven. Den hade begränsad räckvidd. Så den användes inte så flitigt.
På bilden är det ovanligt mycket folk som följer arbetet med att vinscha den ena segelbåten efter den andra ombord. Nu frågar vi oss vad som väckte detta stora intresse. Är fartyget på väg till någon stor internationell segeltävling kanske?
Nej, så spännande är nog inte historien. Det är mer troligt att Holms varv i Gamleby skeppade i väg sina båtar från Skeppsbrokajen i Västervik. Det är tveksamt om det fanns lyftanordningar i Gamleby som klarade av att lasta så stora båtar vid den här tiden.
Vi kan läsa namnet JAMAICA på fartygets sida. Salénrederiet hade ett fartyg med det namnet. Men det är tverksamt om det här är en Salénbåt.
Vi kan inte se något S på skorstenen. Det hade alla Saléns fartyg. Men fartyg av den här typen kallades bananbåtar. Det var vad man kallar feederfartyg eller matarfartyg. De förband mindre hamnar med större. JAMAICA seglade till Amsterdam, Rotterdam och Antwerpen med tändstickor från Västervik bland annat.
I de stora internationella hamnarna lastades godset över till större fartyg som seglade vidare ut över världshaven.