Vi funderade för några veckor sedan om om fartyget JAMAICA kunde vara en Salénbåt. Vi tvekade eftersom vi inte kunde se något S på skorstenen. Det hade Salénbåtarna. Men nu får vi stöd i våra funderingar av Lennart Sjöstrand i Västervik. Han är gammal sjökapten och tillbringade nästan 50 år till sjöss. Under många år var han anställd hos just Saléns.
Han har noga studerat en bild på fartyget i tidningen Båtologen. I den får man veta det mesta om svenska fartyg. I nummer två av årets upplaga kan man se JAMAICA och kan jämföra med vår bild.
I Båtologen kan vi läsa att fruktimporten ökade starkt under 1920-talet. 1926 bildade därför Sven Salén tillsammans med den norske redaren Carl Matthiessen, Rederi Ab Jamaica. JAMAICA var en så kallad bananbåt. Hon var byggd 1897 i Sunderland för D.G Neptuns räkning. Rederiet hörde hemma i tyska Bremen. Namnet är vi osäkra på. Hon kallas både Uranus och Jupiter i tidningen.
Hur som helst. Fartyget hade flera ägare under åren innan Salén tog över. 1912 överlämnades hon till ett brittiskt rederi som dellikvid för ett nybyggt fartyg som hette Nestor. 1912 såldes hon vidare till Ångåtsfartygs Ab Bohuslän i Lyskekil. Fartyget behöll, under svensk flagg, sitt namn. 1926 såldes hon till Salén för drygt 60 000 kronor och ändrades till en ventilerad fruktångare.
JAMAICAS tid hos Salén blev kort. Morgonen den 7 maj 1933 tog allt slut. Utanför Vlissingen i Holland kolliderade hon med den brittiska ångfärjan Malines, på resa mellan Antwerpen-Rotterdam-Stockholm lastad med styckegods. Besättningen klarade sig. JAMAICA blev totalförstörd.