Bilden har vi som så ofta lånat av Kalle Henriksson. Han har studerat Tjustbygdens kulturhistoriska årsbok från 1992. I den skrev båtexperten Lennart Karlsson i Gagersrum om isbrytaren.
Han berättade att fartyget sjösattes 1929 vid Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. Hon ansågs vara en toppenbåt hade kostat 200 000 kronor.
Under provturen den 4 december 1929 fanns en rad prominenta herrar från Västervik med ombord. Stadsfullmäktiges ordförande Josef Victorin, direktören John Salmonsson, hamnkapten Erik Holm och den blivande befälhavaren Bertil Schottenius kan vi nämna.
Några dagar senare – strax före klockan 16 söndagen den 8 december – kunde en stor mängd människor i Västervik se den nya isbrytaren lägga till vid kajen. Hon kom att bekämpa is under många år i skärgården och hamnen. 1969 såldes hon till Harald Johansson i Göteborg. Han fick betala 25 000 kronor för henne. Det var alldeles för billigt, ansåg många i Västervik. De tyckte att kommunen gjorde en riktigt usel affär. Efter en kort tid sålde Johansson fartyget vidare till Norge för det dubbla – 50 000 kronor!