Fjällrot vet redan en massa om dem – men vill veta mera. Bilden av namnbrädan som har suttit på fartyget Lazarus finns på Västerviks museum på Kulbacken. Museet fick brädan i gåva 1918 av Emil Nordström. Han var den siste skeppsbyggmästaren på Västerviks gamla varv.
Fjällrot har plockat fram mycket om Lazarus historia. Hon var en skonert som byggdes 1893 i Oskarshamn åt skepparen Nils Peterson från samma stad. Han var ensam ägare och befälhavare på Lazarus. Han sålde henne vidare redan året efter till Brantevik.
År 1904 har Fjällrot funnit att Karl Adolf Karlsson på Gullholmen blev ny ägare till Lazarus och han lät bygga om fartyget på Wilhemsbergs varv samma år. I samband med ombyggnaden gjorde han ett namnbyte. Hon seglade vidare under namnet Skulda.
Den 24 mars 1910 övertog skepparen Rudolf Valdemar Pettersson från Hasselö Skulda. Han var då själv ägare och befälhavare.
– Denne Rudolf Pettersson har jag en viss släktanknytning till. Han var född på Sladö, men bosatt på Hasselö och han lät registrera Skulda på Hasselö, berättar Klas Fjällrot.
Rudolf återvände senare till Sladö. Den 31 januari 1918 sålde han Skulda till skepparen Carl Efraim Johansson i Figeholm. Befälhavare ombord var Carl Titus Elving. Skonerten Skulda gick sedan i trafik under ett antal år med olika redare fram till den 15 juni 1946 då fartyget led skeppsbrott i en nordostlig storm vid Västra Bankens fyrskepp och blev vrak på grunden utanför Björn.
Innan Rudolf Valentin Pettersson hade förvärvat Skulda hade han varit redare för ett annat fartyg. Det var galeasen Maria som hade sin hemmahamn i Loftahammar. Maria var byggd i Norrköping 1878. Den 13 mars 1902 hade Rudolf Pettersson tillsammans med skepparen Oscar Gottfrid Johansson från Grindö tagit över Maria. Gottfrid Johansson blev befälhavare ombord och i april 1907 övertog han även Rudolfs del. Fartyget kom sedan att ha ett flertal olika ägare under åren fram till den 19 september 1961 då hon kolliderade med bogserbåten Holmen och sjönk vid Torsklabbens fyr i Västerviks norra skärgård.
Skonerten Skulda var på 94 ton. Hon trafikerade Västerviks skärgård i över åtta år.
– Det kanske finns någon läsare som har mer information om Skuldas tid i Västerviks skärgård och kanske någon bild, hoppas Klas Fjällrot.
Under Lazarus på Västerviks museum hänger ytterligare en namnbräda från Johann från Westrum.
– Någon som har information om detta fartyg?