Anna kommer från Ronneby i Blekinge. I många år bodde hon i Köpenhamn och i Malmö men för två år sedan gick flyttlasset till Västervik. Anna Nilsson själv har ingen tidigare koppling hit men hennes sambo Oskar kommer härifrån.
– Vi kände båda att vi kunde tänka oss att bo här. Det är vackert och en lagom stor stad med fin natur. Anknytningen hit spelade så klart in, säger Anna.
I 20-årsåldern flyttade hon till Malmö för att studera grafisk design på folkhögskola. Drömmen var att sedan ta sig in på Akademin för konst och design i Danmark, något hon lyckades med och tog där sin kandidatexamen i visuell kommunikation.
Examen tog hon 2008, lagom till finanskrisen.
– Det var lite deppigt att komma ut då, det fanns två jobb i hela Sverige. Att bli anställd var inte att tänka på så jag startade företag ganska snabbt och harvade runt på byråer med min portfolio, säger Anna som då var 26 år.
Att starta företag hade de inte fått lära sig något om på utbildningen trots att det är en så stor del av yrkeslivet för många i hennes bransch.
– Jag hade anat att det var en tuff bransch men ändå inte riktigt förstått vad det skulle innebära. Det tog lite tid innan jag hann etablera mig och driva företag, säger Anna.
Hon fick nystartshjälp från Arbetsförmedlingen samt jobbade som adjunkt på högskolan i Kristianstad, inom grafisk design och snart hände det som satte fart på karriären.
– Efter ett tag fick jag kontakt med ett företag som jag nu jobbat åt i 10 år. Jag har hjälpt dem att profilera sitt varumärke, designa logotypen, producera allt från kataloger, förpackningar, mässmontrar till att ta fram kampanjmaterial för olika kanaler.
Hon berättar att hon genom företaget fick en stadig grund att stå på kunskapsmässigt.
– Samtidigt började egna uppdrag att trilla in, allt från digitala kampanjer till företag som ville ha hjälp med trycksaker och logotyper.
Att vara etablerad i denna bransch innebär dock inte att man kan dra en lättnadens suck, menar Anna.
– Jag blev etablerad men det gick ju bra och dåligt, det är hårdare och lättare tider, säger hon.
I takt med att hon försökte bygga upp sin kundbas så hade hon en hemsida med egna uppdrag.
– Det jag gjorde spreds till andra kunder men många har också hittat mig på nätet, förvånansvärt många är första besökare.
Hon tror att det betytt mycket att hon varit runt i Sverige och fått jobba på många olika fronter, deltagit i nätverksträffar, och föreläst vid några tillfällen inom grafisk design.
– Det tog några år innan jag kunde leva på det här, då har jag ändå alltid säkerhetsbältet på. Jag har aldrig kunnat slappna av helt men efter några år kände jag ändå att kunder återkommer.
Anna tycker att livet som frilansare är förenat med stor frihet, något hon värdesätter starkt. Hon älskar att det är en sån mångfald på uppdragen och att hon alltid får utmana sig själv.
– Jag har väldigt kul när jag jobbar. Det svåra är att sätta gränser, bli trygg i mig själv, hantera prestationsångest, jag kanske fått in ett kul och häftigt uppdrag och då kan jag tänka, kan jag det här?
Hur hanterar du din prestationsångest?
– Jag hade mycket prestationsångest i början av min karriär men har under årens lopp blivit tryggare i mig själv. Det gäller att vid sådana tillfällen pausa och släppa jobbet ett tag, för att sedan försöka få perspektiv och hitta tillbaka till grundspåret igen.
Inspiration hittar hon i andra formgivare som Lotta Kühlhorn, Lina Ekstrand och Fine little day men också av att besöka museum och gå på utställningar.
– Beroende på vad det är för uppdrag jag gör så brukar jag gå ut i verkligheten, sätta mig på en galleria för att se vad som fångar människors uppmärksamhet, ta reda på hur olika modeföretag marknadsfört sig, eller gå till ett bibliotek.
Mycket av det du räknar upp finns inte i en liten stad som Västervik. Är det ett problem nu?
– Jag är ofta i Malmö och Stockholm för att få inspiration i samband med möten och andra strömningar, säger Anna.
Hon visste att det skulle bli en utmaning att hitta kunder i en mindre stad som ju Västervik är. Hon har vilat i att hon jobbat på distans i hela Sverige även om de flesta kunderna finns i Malmö där hon byggt upp ett nätverk.
– Förhoppningen är att kunna hjälpa lokala företag i Västervik att jobba med sina kampanjer och varumärken, säger Anna.