PÄ vad som verkade som ett ögonblick svepte pandemin in under vÄren. Lika lÄng tid tog det för intresset för friluftslivet att "öka enormt", enligt Cajsa RÀnnar, friluftsexpert pÄ FriluftsfrÀmjandet.
ââDet började i mars, fortsatte under vĂ„ren och sommaren och nu under hela hösten, sĂ€ger Cajsa RĂ€nnar.
Bokningstrycket pÄ mÄnga av de aktiviteter som organisationen erbjuder har rusat och deras gruppledarutbildningar har varit fulla sedan de kunde Äterupptas i somras.
ââMassor av vĂ„ra olika aktiviteter blir fullbokade pĂ„ en gĂ„ng. Det Ă€r lite utmanande eftersom vi har varit tvungna att krympa vĂ„ra grupper i och med restriktionerna, sĂ€ger Cajsa RĂ€nnar.
Hon understryker att det Àr "hemska omstÀndigheter som fÄtt engagemanget för utelivet att öka ytterligare", men att det Àr upplyftande att sÄ mÄnga drar nytta av den svenska naturen, som ett förlÀngt vardagsrum eller trÀningsarena.
ââĂ rets julklapp Ă€r ett stormkök. Det hade man kanske garvat Ă„t för nĂ„got Ă„r sedan, men nu Ă€r det jĂ€ttehett. Flera av leverantörerna som vi pratar med i branschen sĂ€ger att det, och mycket annan friluftsutrustning, sĂ€ljer enormt bra och har gjort Ă€nda sedan i somras, sĂ€ger Cajsa RĂ€nnar.
"Mer hemma, mer ute"
Johanna Schwerin Àr en av dem som tillbringat mer tid Àn vanligt ute till följd av pandemin.
ââMan Ă€r hemma mer, sĂ„ dĂ„ gĂ„r man ut mer till skillnad pĂ„ om man Ă€r pĂ„ jobbet, sĂ€ger Johanna Schwerin utanför en friluftsbutik i Stockholm.
För henne har restriktionerna under pandemin inneburit att hon tar fler promenader och Àter lunch utomhus.
Hon tror dock inte att trenden att vara ute mer kommer att hÄlla i sig nÀr pandemin börjar lÀgga sig.
ââJag tror att vi kommer vara ganska snabba pĂ„ att gĂ„ tillbaka till det normala, tyvĂ€rr, sĂ€ger Johanna Schwerin.
Ăven Reemt Lindeburg har varit ute mer i Ă„r Ă€n tidigare.
ââDet beror kanske mer pĂ„ att jag har flyttat till Sverige nu, Ă€n pĂ„ pandemin. Tidigare bodde jag i Tyskland, sĂ€ger Reemt Lindeburg.
Huvudsakligen ger han sig ut i naturen för att vandra, berÀttar han.
Ăkad efterfrĂ„gan
Den fortsatta viljan att ta sig ut i naturen har ocksÄ fÄtt sommarens ökade efterfrÄgan pÄ friluftsutrustning att fortsÀtta rusa. Kombinationen av fortsatta restriktioner och en varm höst har gett outdoor-branschen en ordentlig skjuts, enligt Martin Netinder, vd för friluftsbutikskedjan Addnature.
ââVi ser definitivt att det har hĂ„llit i sig, sĂ€ger Martin Netinder.
Höstskor för skogsturer, sovsÀckar och funktionella plagg Àr frÀmst det som har sÄlt bÀttre Àn vanligt under hösten.
ââEn annan trend Ă€r att intresset för kvalitativa grejer ökar, att man hellre köper nĂ„got som hĂ„ller lite lĂ€ngre och att man Ă€r villig att betala lite mer för det.
MÄnga av höstens kunder Àr "helt nya" i friluftslivet, konstaterar Netinder.
ââVi ser ocksĂ„ att kundgruppen klĂ€ttrar ned i Ă„ldrarna. Det Ă€r ocksĂ„ ett bredare spann över olika socioekonomiska grupper Ă€n tidigare, sĂ€ger Martin Netinder.
"Naturen finns runt hörnet"
Ăven Naturkompaniet vittnar om att "det har varit fortsatt intresse för naturen under hösten".
Enligt Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet, har bÀr- och svampplockning varit nÄgra av de mest populÀra aktiviteterna som kunderna har införskaffat utrustning och klÀder för under hösten.
ââVi ser ocksĂ„ ett ökat intresse för promenader och dagsutflykter med familjen för att grilla korv, sĂ€ger Henrik Hoffman.
ââDet Ă€r fortsatt covid som Ă€r den frĂ€mst anledningen. Det har inte gĂ„tt att resa, gĂ„ pĂ„ restaurang eller bio och teater som tidigare, medan naturen finns tillgĂ€nglig runt hörnet.
Och samtidigt som flera butiker har gÄtt bÀttre Àn tidigare i Är har vissa butiker haft betydligt fÀrre besökare.
ââVi mĂ€rker av att det Ă€r mer nybörjare som kommer till vĂ„ra butiker. VĂ„r personal i butikerna fĂ„r allt fler frĂ„gor om vad man ska tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man ger sig ut pĂ„ olika aktiviteter för första gĂ„ngen, eller köper utrustning man inte kan sĂ„ mycket om, sĂ€ger Henrik Hoffman.