Vinstlyft för Axfood

Dagligvarujätten Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp, fortsatte att växa och förbättrade lönsamheten under tredje kvartalet.

Axfood och Hemköp, logotyper på fasaden till Axfoods huvudkontor i Stockholm. Arkivbild.

Axfood och Hemköp, logotyper på fasaden till Axfoods huvudkontor i Stockholm. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-10-22 07:15

Butikskedjan Willys går särskilt bra, enligt bolaget.

Axfood redovisar en vinst före skatt på 774 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 686 miljoner kronor motsvarande period 2019.

Omsättningen uppgick till 13 426 miljoner kronor, jämfört med 12 731 miljoner kronor ett år tidigare.

"Kvartalet präglades av ett ändrat köpbeteende hos konsumenterna som en följd av coronaviruset, covid-19. En ökad konsumtion av mat i hemmen påverkade försäljningen positivt. Vissa verksamheter med exponering mot café och restaurang och gränshandeln samt i flödeslägen där kundtillströmningen minskat markant påverkades dock negativt, om än i mindre utsträckning än under andra kvartalet", skriver Axfood i rapporten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!