Vid lunchtid Àr aktien ned drygt fem procent och Àr dÀrmed en av de sÀmst presterande aktierna pÄ Stockholmsbörsen vars OMXS-index pendlar kring nollan. Aktien handlas dÀrmed omkring 43 kronor, en bra bit under teckningskursen nÀr aktien noterades förra Äret.
Bolagets rörelsevinst landade nu pÄ 2,1 miljarder kronor, sÀmre Àn analytikernas förvÀntningar medan försÀljningen av bilar sjönk med Ätta procent till 138 000 stycken.
Bolaget har under kvartalet bland annat mÀrkt av stigande litiumpriser som anvÀnds till batteritillverkningen till företagets elbilar, dessutom har halvledarbrist gjort att man fÄtt göra inköp till ett högre marknadspris.
ââVi rĂ€knar med att se fortsatta höga rĂ„varupriser under fjĂ€rde kvartalet. De förvĂ€ntas sedan att gradvis sjunka och under 2023 kommer vi ha lĂ€gre priser, bedömer vd:n Jim Rowan.
DÀremot uppger bolaget att man Ànnu inte mÀrker av en minskad efterfrÄgan trots de makroekonomiska utmaningarna som just nu rÄder.
ââVi följer naturligtvis det makroekonomiska lĂ€get och det Ă€r omöjligt att sĂ€ga att det inte kommer ha nĂ„gon som helst konsekvens men för nĂ€rvarande ser vi en bra efterfrĂ„gan, sĂ€ger finanschefen Johan Ekdahl.
ââVi Ă€r inom premiummarknaden och det Ă€r en fördel i det hĂ€r lĂ€get, kommenterar Jim Rowan.
Nyckeltal | Tredje kvartalet 2022 | Tredje kvartalet 2021 |
FörsÀljning (tusental bilar) | 137 700 | 149 900 |
OmsÀttning | 79,3 miljarder kronor | 60,8 miljarder kronor |
Rörelseresultat | 2,1 miljarder kronor | 3,3 miljarder kronor |